اثر بخشی آموزشی گروهی مهارت های حل مسئلهبر کنترل خشم و ابزار وجود
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52888
- تاریخ دفاع
- ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- یاسر آزادفارسانی
- چکیده
- چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور اثر بخشی آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کنترل خشم و ابراز وجود انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان شهریار استان تهران بود. که از این میان 30 نفر از دانش آموزان که دارای نمرات پایین در کنترل خشم پرسشنامه خشم اسپیلبرگر(STAXI-2) و پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی بودند به تصادف انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 6 جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند؛ گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکردند. یافته ها: داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها نشان داد که کنترل خشم و ابراز وجود در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله باعث افزایش کنترل خشم و ابراز وجود می گردد.
- Abstract
- The aim of this study was to examine the effectiveness of teaching problemsolving skills in group, on anger management and assertiveness of students. The study used pretest - posttest design whit control group. The sample population were male high school students from Shahriar city, Tehran province. After administration of Spielberger Anger Inventory (STAXI-2) expression and self assertiveness questionnaire (Gmbryl and Richie), 30 students with low scores in anger control and assertiveness were selected and randomly referred to control and experimental groups. The experimental group took part at 6-sessions program of problem solving training. The obtained data was analyzed by statistical method of covariance analyze. The results demonstrated that anger control and assertiveness were significantly increased in the experimental group compared with the control group. This study showed that learning problem-solving skills can improve anger management and assertiveness in high school students. Keywords: problem solving, anger control, assertiveness, high school