بهینه کردن بودجه تبلیعات در رسانه های مختلف
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1213;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43711
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محسن رحیمی پردنجانی
- استاد راهنما
- حسین عباسی نژاد
- چکیده
- تبلیغات یکی از موثرترین شیوه ها در معرفی محصول و خدمات است. هر ساله مبالغ گزافی صرف انجام امور تبلیغات و آگهی ها می شود و عده زیادی نیز در این راه مشغول خدمتند. برای آنکه بتوان به بازارهای بالقوه بیشتری دست یافت، باید تبلیغات را در بستری علمی قرار داده و آنرا به صورت اثربخش انجام داد. هر گونه اشتباهی در این مورد می تواند منجر به صرف بیهوده مبالغ زیادی پول بینجامد. یکی از راه های ارتقاء اثربخشی تبلیغات، تخصیص صحیح و موثر بودجه آن به رسانه های ارتباط جمعی مختلف است. هر رسانه دارای محدودیت ها و توانایی های خاص خود است. این محدودیت ها و توانایی ها، برای میزان اثربخشی در انجام رسالت تبلیغی آن رسانه یک سنگ محک است. در زمینه تخصیص بودجه، مدل های زیادی بسط و توسعه داده شده اند. اما این مدل ها، عوامل کیفی و کمی را در میزان اثربخشی رسانه، تواماً در نظر نمی گیرند. از سوی دیگر عمده مطالبی که در مراکز آکادمیک و کارگاه های آموزشی ارائه می شود، بیشتر به جنبه های کمی مساله می پردازند و قابلیت های رسانه و مخاطبان آنرا کمتر در نظر می آورند. اگر صحبتی به میان می آید بیشتر مبتنی بر قضاوت و تجربه بوده و آنرا به صورتی مدون و علمی ارائه نمی دهند. در این تحقیق، با توجه به معیارهای انتخاب رسانه که در ادبیات تبلیغات وجود دارد و با عنایت به محدودیت ها و توانایی های هر رسانه و فرهنگ مردم ایران در استفاده از رسانه ها و با بهره گیری از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، ضرایب اثربخشی هر رسانه را بدست آورده و به ترتیب ضعف های موجود برطرف شده است. بعد از بدست آوردن ضرایب اثربخشی آنها را به عنوان ضرایب تابع هدف در یک برنامه ریزی ریاضی قرار داده، آنگاه با ملحوظ کردن محدودیت بودجه و محدودیت هایی که از سمت مرجع تصمیم گیری الزام می شود، سهم هر رسانه ارتباط جمعی از بودجه تبلیغات، بدست آورده می شود. محاسبه اوزان در روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از روش میانگین هندسی صورت می گیرد. برنامه ریزی خطی نیز با استفاده از نرم افزار اکسل انجام خواهد گرفت.
- Abstract
- Advertisement is one of the most effective ways in introducing products and services. Every year a huge amount of money is paid in advertisement and lots of people have are employed in this business. To have access to more potential markets, the advertisement should be done scientifically and effectively. Any mistake in this will result in wasting a huge amount of money. One way of making advertisement effective is allocating its budget in different popular Medias efficiently and accurately. Each media has its particular limitations and capabilities. These limitations and capabilities are cornerstones for the effectiveness of the purpose of doing advertisement. Many models are developed in allocating the advertising budget, but these models do not consider qualitative and quantitative factors in the effectiveness of Medias at the same time. On the other hand most of the subjects presented in the academic centers and didactic workshops pay their attention to quantitative aspects of the problem and consider its media and audience capabilities. If there is any word, it is more based on judgment and experience and does not present it in an arranged and scientific way. In this study, according to selection criteria of media in advertisement literature and considering the limitations and capabilities of each media and the culture of Iranian people in using Medias and using hierarchical analysis process, effectiveness coefficient of each media is calculated and existing weaknesses are corrected. After calculating effectiveness coefficients, they are used as coefficients of an objective function of a linear programming, and then by considering budget constraint and other constraints which are posed by deciding authority, the share of each media in advertising budget is calculated. The weights in hierarchical analysis process are calculated using geometric average method. Linear programming is done using EXCEL software.