عنوان پایان‌نامه

ارایه مدلی نوآورانه جهت ارزیابی وانتخاب بازار...



    دانشجو در تاریخ ۰۲ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه مدلی نوآورانه جهت ارزیابی وانتخاب بازار..." را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2118;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52853
    تاریخ دفاع
    ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    از چندین دهه قبل توجه سازمان‌ها به بازارهای خارجی و فرآیند بین‌المللی‌شدن رو به افزایش بوده است. یکی از مهمترین تصمیم‌گیری‌ها در این فرآیند، انتخاب بازارهای بین‌المللی (IMS) است. از جمله مهمترین ویژگی‌ها که در مرور ادبیات انتخاب بازارهای بین‌المللی (IMS) با آن مواجه می‌شویم پراکندگی معیارهای ارزیابی و نیز عدم توجه به این مقوله از دیدگاه راهبردی و استراتژیک است. با توجه به دو ویژگی و چالش فوق، این پژوهش در دو بخش عمده صورت گرفته است: در بخش اول بوسیله مرور گسترده ادبیات فهرستی از معیارهای کلان برای مرحله اول فرایند انتخاب بازارهای بین‌المللی و فهرستی از معیارهای خرد برای مرحله دوم ارائه شده‌اند. این معیارها در قالب معیارهای اصلی و زیرمعیارها دسته‌بندی شده‌اند و مشتمل بر هردو حوزه معیارهای توصیفی (تجربی) و هنجاری (نظری) می‌باشند. در بخش دوم مدلی نوآورانه براساس تحلیل کمیت‌یافته SWOT (تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات) و با استفاده از منطق فازی جهت انتخاب بازارهای بین‌المللی ارائه شده است. مزیت اصلی استفاده از تحلیل کمیت یافته SWOT این است که انتخاب نهایی بازارها با دیدی راهبردی و براساس فرصت‌ها و تهدیدات بازار و نقاط قوت و ضعف شرکت‌ها صورت می‌گیرد. جهت وارد نمودن عدم دقت و ابهام نظرات تصمیم‌گیرندگان در مدل از متغیرهای زبان‌شناختی و اعداد فازی مثلثی بهره‌ برده شده است. درک آسان و پیاده‌سازی ساده مدل پیشنهادی و در نتیجه کاربردی بودن آن از جمله مزیت‌های این مدل محسوب می‌شود. تحقیقات آتی در این زمینه می‌تواند شامل بررسی مقیاس‌های متفاوت تبدیل متغیرهای زبان‌شناختی به اعداد فازی، وزن‌گذاری‌ متفاوت معیارها، بررسی روش‌های مختلف غیرفازی‌سازی، انجام تحلیل حساسیت هرکدام از این پارامترها، مشارکت دادن تحلیل سودآوری و آمیزه‌های بازاریابی در مدل و استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی (ANN) در تعیین جایگاه‌ بازارها باشد.
    Abstract
    Organizations attention to foreign markets and the internationalization process is increasing during last decades. One of the most important decisions of this process is the international market selection (IMS).Diversity of the evaluation criteria and neglecting the strategic viewpoint are amongst the important attributes that we encounter during the literature review. Regarding these two attributes and challenges, this study is accomplished in two main sections: in the first section, two criteria lists are provided for each of the two stages of the international market selection process by doing an extensive literature review. These criteria are categorized in the form of main criteria and sub-criteria and include both normative (theoretic) and experimental (descriptive) ones. In the second section, a novel model is provided for the selection of the international markets based on the quantified SWOT analysis and by utilizing the fuzzy logic. The principal advantage of using SWOT quantified analysis is that the final selection of markets will be done from a strategic viewpoint and based on the threats and opportunities of the markets and the strengths and weaknesses of the organization. In order to consider the vagueness and the imprecision of the decision-makers thoughts, triangular fuzzy numbers and linguistic variables are introduced. Easy understanding and simple implementation of the proposed model and hence practicality are amongst the advantages of this model. Future studies in this area could include examining different conversion scales of linguistic variables to fuzzy numbers, analyzing the sensitivity of the model to its parameters, incorporating the profitability analysis or the marketing mix into the model and utilizing the artificial neural networks (ANN) method in determining markets. Keywords: International market selection (IMS), SWOT analysis, Multi-criteria decision making (MCDM), Fuzzy logic