بررسی نگرش مربیان امور تربیتی نسبت به عوامل موثر بر رضایت شغلی : مطالعه موردی شهرستان کوهدشت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52591
- تاریخ دفاع
- ۰۱ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهرداد باقری
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده تحقیق توصیفی حاضر، با هدف بررسی نگرش مربیان امور تربیتی نسبت به عوامل مؤثر بر رضایت شغلی در بین مربیان امور تربیتی شهرستان کوهدشت انجام شده است. این بررسی با استناد به نظریه هایی مانند هرزبرگ، امید و انتظار، سلسله مراتب نیازها، تعیین هدف و برابری صورت گرفته است. هرچند عوامل زیادی بر رضایت شغلی مؤثر است، اما در این پژوهش عوامل تأیید و حمایت مسئولین، تدوین و تحدید شرح وظایف مربیان، ضابطه مندی ورود به حوزه پرورشی، ارزشیابی دقیق و مستمر از عملکرد مربیان، احیای واقعی تشکیلات امور تربیتی، به روز نمودن اطلاعات مربیان، اختصاص امتیازات ویژه به شغل مربیگری و نیز چگونگی ترتیب تأثیرگذاری عوامل فوق مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مربیان و معاونین پرورشی زن و مرد مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 91-90 با تعداد 145 نفر تشکیل داده اند. برای بررسی این عوامل از پرسشنامه محقق ساخته «بررسی نگرش مربیان امور تربیتی نسبت به عوامل مؤثر بر رضایت شغلی» استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مربیان امور تربیتی کلیه عوامل پیشنهادی محقق را بر رضایت شغلی مؤثر می دانند و در این میان عوامل ضابطه مندی ورود به حوزه پرورشی و ارزشیابی دقیق و مستمر را به ترتیب پر اهمیت ترین و کم اهمیت ترین عامل مؤثر بر رضایت شغلی می دانند. واژگان کلیدی: نگرش، رضایت شغلی ، مربیان امور تربیتی
- Abstract
- Abstract The current descriptive research has been done in order to study Educational Trainers’ Attitude toward effective factors on vocational satisfaction among educational trainers in Kouhdasht city. This study got in to shape on the strength of theories as Herzberg, Hope and Expectancy, Need hierarchy, Goal Determination and Equality. Although lots of factors are effective on vocational satisfaction, in this research factors as authorities’ conformity and support , limitation and compilation of trainers’ duties, legal entrance into educational domain, subtle and continual assessment of trainers’ performance, actual revival of educational organization, updating trainers’ information, allocate special distinction to educational vocation and the circumstance of this factors’ effectiveness were studied .All educational trainers and assistants (male and female) of different stages in school year of 90_91 in Kouhdasht city (N=145) were the population of this research. A researcher-made questionnaire;” Study the Attitude of Educational Trainers’ Satisfaction” was used to study these factors. Finally the analysis of data shows that educators deems all the factors necessary, among which Legal Entrance into Educational Domain and Subtle and Continual Assessment were the most and least important factors respectively. Keywords: Attitude, Vocational Satisfaction, Educational Trainers