شناسایی موانع اجرای استراتژی های محصول بر پایه تئوری محدودیت ها و الویت بندی آنها با امور مطالعاتی گروه صنعتی رزگاز
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56989
- تاریخ دفاع
- ۱۷ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی زمانی کوه پنجی
- استاد راهنما
- منصور مومنی
- چکیده
- در بازارهای رقابتی کنونی سازمان¬¬ها برای موفقیت در بلند¬مدت به یک استراتژی محصول خوب که در راستای چشم¬انداز استراتژیک تدوین و اجرا شود، نیاز دارند. سازمان¬ها سعی می¬کنند با تدوین استراتژی برای محصولات خود بیشترین بهره¬برداری از چرخه عمر محصولات خود را داشته و با عرضه به¬موقع محصولات جدید و متناسب نیازهای مشتریان که همگام با تکنولوژی¬های جدید هم باشد، در عرصه رقابت باقی بمانند. استراتژی محصول بایستی به¬گونه¬ای تدوین شوند که همراستا با چشم¬انداز سازمان قابلیت مهندسی، تولید، توزیع (فروش) شرکت را در نظر گرفته و بتواند انتظارات مشتریان را برآورده کنند. هر چند مدیران سازمان¬ها در تدوین استراتژی محصول تمام تلاش خود را برای درنظر گرفتن فرصت¬ها و تهدیدات خارجی و همچنین نقاط ضعف و قوت سازمان خود، بکار می¬گیرند. اما گاهاً مشاهده می¬شود که موفق به دستیابی به پاره¬ای از اهدافی را که از پیش تعیین کرده¬اند، نمی¬شوند. این ناکامی در اجرای صحیح استراتژی¬های محصول در بلند¬مدت می¬تواند سازمان را از چرخه رقابت خارج ساخته و لطمات جبران¬ناپذیری به آینده سازمان وارد سازد. گروه صنعتی رزگاز بعنوان یکی از سازمان¬های فعال در بازار لوازم خانگی، موفق به دستیابی به پاره¬ای از اهداف از پیش تعیین شده خود نگردیده¬است. بنابراین سازمان نیاز پیدا کرد که مهمترین موانع اجرایی بر سر راه استراتژی¬های محصول خود را شناسایی کرده، و اقدامات لازم جهت رفع آن¬ها را انجام دهد. تا بدین صورت بتواند در دوره¬های بعدی برنامه¬ریزی از شکست استراتژی¬های محصول خود جلوگیری کند. در این پژوهش برای شناسایی موانع اجرایی بر سر راه استراتژی¬های محصول یک گروه از خبرگان سازمان در واحدهای مرتبط تشکیل شد. و با استفاده از یک الگوریتم گام به گام که بر پایه ابزارهای فرآیند تفکر ساخته شده، موارد: 1- عدم وجود تفکر مدیریت استراتژیک در سازمان 2- عدم وجود سیستم ارزشیابی عملکرد و پاداش¬دهی مناسب 3- عدم وجود تفکرمدیریت دانش در سازمان 4- نبود فرهنگ شایسته¬سالاری در سازمان 5- انجام نشدن علمی و منسجم تحقیقات بازار در سازمان، به عنوان مهمترین موانع اجرایی شناسایی شدند. در پایان برای اولویت بندی این موانع از تکنیک DEMATEL در محیط فازی استفاده گردید. نتایج حاصله نشان دادکه عدم وجود تفکر مدیریت استراتژیک با اهمیت¬ترین و تاثیرگذارترین مانع بر سر
- Abstract
- In recent competitive market the organizations needs a good product strategy that was codified implemented along strategic vision, for longtime success. Organizations try to utilize of their product lifecycle consumedly with codifying strategy for them. They try to stay in competition field with producing new product and Proportional with costumer's needs that it is synchronizing with new technology. Product strategy must was codified to considering engineering, production and distribution(sale) capability of organization. Although managers apply all of their effort for consideration opportunity and external threat also weakness and strength of their organization. But, has observed that they are not succeed to reach some of their predetermined goals. This fiasco in correct implementation of product strategies can evict organization from competition cycle and will irreparably damage to organization's future. RoseGas industrial group is active organization in Appliances market and this group weren't succeed to reach some of their predetermined goals. Therefore organization required to identify most important barriers to implementation of product strategies, and will do expedience for remove them. In this way, organization can avoid failure of implementation of their product strategies in next programming period. In this research, one group from organization's experts from related units has been formed for identifying barriers to implementation of product strategies. With using the Step-by-step algorithm that was been made based on Theory Of Constraint (TOC), barriers were identified. following were identified as most important implementation barriers. 1- Lack of strategic management thinking in organization. 2- Lack of Performance evaluation system and appropriate reward. 3- Lack of Knowledge management thinking in organization. 4- Lack of Meritocratic culture in organization. 5- research of marketing hasn't been done Scientifically and Solidarity. Finall