عنوان پایان‌نامه

رابطه خودکار امدی و اضطراب اجتماعی با اهمالکاری تحصیلی در بین دانش آموزان شهرستان مریوان



    دانشجو در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه خودکار امدی و اضطراب اجتماعی با اهمالکاری تحصیلی در بین دانش آموزان شهرستان مریوان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52454
    تاریخ دفاع
    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱
    دانشجو
    فرشید ویسی
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی با اهمالکاری تحصیلی در بین دانش آموزان شهرستان مریوان است. پژوهش بر روی 339 نفر ( 159 پسر و 180 دختر) از دانش آموزان دوره متوسطه (دوم و سوم دبیرستان) و دوره پیش دانشگاهی انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس ارزیابی اهمالکاری-نسخه ی دانش آموزسولومون و راتبلوم (1984)،مقیاس هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) وپرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1998) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که خودکارآمدی با اهمالکاری تحصیلی و اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارد. بین اضطراب اجتماعی و اهمالکاری تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که خودکارآمدی سهم عمده ای در تبیین اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دارد و با وجود خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی نتوانسته است در نقش یک متغیر پیش¬بین ظاهر شود. نتایج همچنین نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر در میزان اهمالکاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد ولی در دو متغیر دیگر بین آن¬ها تفاوت معنادار مشاهده شد. بدین ترتیب که پسران در مقایسه با دختران از خودکارآمدی بالاتر و اضطراب اجتماعی پایین تری برخوردار بودند. کلید واژه ها:اهمالکاری، اهمالکاری تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی، جنسیت
    Abstract
    The purpose of the current study was to investigate relationship between self-efficacy, social anxiety, and academic procrastination among students of Mariwan city. 339 high school students (one grade high school and two grade high school) and pre-university students (including 155 male and 180 female) were chosen through cluster sampling. The Procrastination Assessment Scale-student(Solomon andRathblum,1984), the Social Phobia Inventory (Connor et al, 2000) and the self-efficacy scale (Sherer et al, 1998) were administrated for collecting data. The results showed that self-efficacy has negative and meaningful correlation with academic procrastination. There was a significant and positive relationship between social phobia and academic procrastination. Results of using stepwise regression showed that self-efficacy did playa strong role in explanation of academic procrastination and despite ofself-efficacy, social phobia couldn’t predict academic procrastination.The resultsalsoshowed that there wasn’t significant difference between male students and female studentsinacademic procrastination. But there was significant difference between them in other variables. Thus, male studentsget morescores in self-efficacy andfewer scores in social phobiathan female students. Key words: procrastination, academic procrastination, self-efficacy, social phobia, gender