عنوان پایاننامه
ملت ابراهیم و مناسبات آن با اسلام
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2081ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56072
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- عبدالغفور گوک آتابای
- استاد راهنما
- اعظم پویازاده
- چکیده
- در آیاتی از قرآن کریم به تناسب و ارتباطی نزدیک میان آیین ابراهیم (ع) و آیین اسلام اشاره رفته است. از نمونه های آشکار آن، دستور یافتن پیامبر اکرم (ص) و سایر مسلمانان به اتباع از آیین آن حضرت میباشد. برای پی بردن به این تناسب، مطالعهی دقیق فضای ظهور اسلام راهگشاست. دین اسلام در فضایی ظهور کرد که پیروان دین خداوند، از مسیر هدایت و سعادت منحرف شده بودند و در قالب یهودیت، مسیحیت و شرک، وصول به حقیقت را در گرو پیروی از فرقهی خویش میپنداشتند. در چنین شرایطی آیین حضرت ابراهیم (ع) به سبب مقبولیت ویژهای که میان تمامی فرقهها داشت، میتوانست محور اتحاد و یگانگی ادیان تحریف یافته گردد. از جهت دیگر حضرت ابراهیم (ع) میان مخاطبان نخستین اسلام که اهالی مکه بودند، از جایگاه بسیار والایی برخوردار بود. ورود یکتاپرستی به عربستان توسط او و فرزندش اسماعیل (ع) که به تبع آن انشعاب نسب شمار زیادی از ساکنان این سرزمین از نسل اسماعیل (ع) را به همراه داشت، تعمیر خانهی مقدس کعبه به دست آنان و حرم ساختن حوالی آن که منافع مادی و معنوی بیشماری را نصیب ساکنان آن ساخته بود، از دلایل برجستگی جایگاه آن حضرت نزد آنان به شمار میرفت و میتوانست زمینهساز مقبولیت دینی باشد که ریشه اش را در آیین حضرت ابراهیم (ع) جستجو میکرد. امر به پیروی از آیین حضرت ابراهیم (ع) در واقع دعوت به شکل اصیل دین خداوند است که در تمامی اعصار از حقیقتی یکسان برخوردار بوده است. تعدد پیامبران و تفاوت شرایعی که مأمور به تبلیغ آن بودهاند، به تناسب روزگار بعثت و نیز فرهنگ و وضعیت مخاطبانشان بوده است. از مطالعه احکام عملی آیین ابراهیم (ع) و مقایسهی آن با احکام اسلام به دست میآید که این دو آیین از نظر مناسک عبادی اشتراکات بسیاری دارند که آشکارترین آنها مناسک حج است.
- Abstract
- Verses of the Holy Qur'an have referred to the close relationship between the proportion of Abraham's creed and the Islamic creed .for instance, prophet and Muslims are commanded to follow Abraham's creeds. For realizing these proportions and relationships, a detailed study on the context of emergence of Islam can help us. Islam emerged in the situations that the followers the religion sent by God had deviated from the path of prosperity and turned in to Judaism, Christianity and idolatry and considered to gain guidance and truth in their own cult. In such situation the creed of the Prophet Abraham, because of being accepted by all sects, could unite all followers of the deviated religions. On the other hand, Prophet Abrahams, status among the first addresses of Islam - the people of Mecca - was high. Arrival of monotheism to Arabia by him and his son, Ismail, which cussed to be credited a large number of the inhabitant of Mecca to Ismail's descendant, repairing Kaba and reverencing around of that by them, which led in to their material and spiritual interests, were the reasons of Abraham's prominence. So it could be a reason for being accepted of a religion which found his roots in creed of Abraham. Command of following the Prophet Abraham - in fact- is the invite to the pure form of divine faith that has the same truth in all ages. Prophets Multiplicity and the different laws that were commissioned to advertise them, was appropriate to the time of Prophet and the culture and the situation of their audience. Study of practical laws of Abraham and comparing them with the laws of Islam shows these two creeds have a lot of common that the most obvious is hajj ritual.