عنوان پایان‌نامه

سنت شفاهی در ایران باستان و مسئله کتابت



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنت شفاهی در ایران باستان و مسئله کتابت" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57344
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    سهیل دلشاد
    استاد راهنما
    محمود جعفری دهقی

    با بررسی جوامع شفاهی معاصر و جستجو برای نمونه‌های آن در سنت شفاهی ایران باستان، می‌توان روش انتقال سنت شفاهی و به کتابت درآمدن آن به عنوان مرحل? پایانی زنجیر? انتقال سنت شفاهی را توصیف نمود. عوامل مهمی مانند هدایت، آموزش، به یاد سپردن، ابزارهای یادآوری و نظارت بر گروه‌های منتقل کننده سنت شفاهی، در زنجیر? انتقال وجود دارند. با استفاده از یک پژوهش همه جانبه می‌توان این عوامل و دیگر ابزارها و روش‌های انتقال سنت‌ها را در ایران باستان یافت. در نتیجه این پژوهش ما توانایی اندازه‌گیری میزان تحریفات و محذوفات در زنجیر? انتقال را خواهیم داشت. مرحل? پایانی انتقال سنت شفاهی –یعنی به کتابت در آمدن آن- در ایران و هند باستان در مقایسه با بین‌النهرین و یونان باستان با فاصله زمانی بیشتری روی داده است. بر پای? بررسی تطبیقی، در این پژوهش جایگاه خط در اساطیر و فرهنگ ایران باستان با تمدن‌های مجاور مانند هند، بین‌النهرین و یونان مقایسه می‌گردد. نحو? جمع‌آوری سنت‌های شفاهی و به کتابت در آمدن آن‌ها به مثابه آخرین حلقه از زنجیر? انتقال در میان مهمترین موضوعات این پژوهش است. کلید واژه: سنت شفاهی، سنت کتابت، زنجیره انتقال، جوامع شفاهی، ابزارهای یادآوری، کاتبان.
    Abstract
    Through the study of Oral Tradition in oral cultures and finding the same structures in ancient Iranian Oral Tradition we can explain the way in which Oral Tradition was transmitted and as the final step of transmission was committed to writing in ancient Iran. In the chain of transmission there are some key factors such as instruction, education, remembering, mnemonic devices and control over recital of traditions. Using an overwhelming study on the structure of Oral Traditions in ancient Iran we could also find these factors and the other instruments and methods of transmitting the traditions. As a result we would have the ability to evaluate distortions and omissions in transmission chain. In comparison with Mesopotamia and ancient Greece we should consider that the final step of transmission -i.e. committing to writing- in ancient Iran and India was occurred several centuries later. Based on the comparative study we explain the place of writing in ancient Iranian mythologies and cultures and neighbor civilizations such as India, Mesopotamia and Greece. Collecting the Oral Traditions and committing them to writing as the final chain of transmission of Oral Tradition is one of the important issues in this study. Key Words: Oral Tradition, Writing Tradition, Chain of Transmission, Oral Cultures, Mnemonic Device, Scribes.