عنوان پایاننامه
دلالت های مبانی معرفت شناختی غلامه طباطبایی در پرورش تفکر و کمقایسه آن با پرورش تفکر از منظر جان دیویی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2656ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81920;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2656ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81920
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سجاد علیپور
- استاد راهنما
- محمدرضا شرفی جم
- چکیده
- چکیده: هدف این پژوهش صورت بندی مبانی معرفت شناختی علامه طباطبایی )ره( و استنتاج دلالت های تربیتی آن برای پرورش تفکر و مقایسه آن با دیدگاه جان دیوئی است. برای این کار از روش های توصیف، تحلیل مفهوم، استنتاج و تحلیل تطبیقی استفاده شده است. در این پژوهش، مبانی عام معرفت شناختی علامه طباطبایی پس از تشریح برخی از موضوعات و مسائل معرفت شناختی مطابق آراء علامه، در قالب گزاره های واقع نگر آورده شده است و با تکیه بر این مبانی عام، مبانی نوع اول و دوم ناظر بر پرورش تفکر استخراج شده و اهداف و اصول پرورش تفکر استنتاج گردیده اند. ابتدا هدف غایی، سپس اهداف کلی، و سپس اهداف واسطی و اصول پرورش تفکر ذکر شده اند. همچنین مؤلفه های تفکر تحت سه عنوان عناصر، مقومات و مقدمات تفکر، مورد بررسی قرار گرفته است و تخیل، حافظه، مقایسه، تجرید و تعمیم، اعتبار، تجزیه و ترکیب،به عنوان عناصر تفکر، معلومات اولیه در سه شاخه علوم حضوری، بدیهیات و محسوسات و سپس مواردی چون حسن سؤال، آزاداندیشی و ثبات فکری به مثابه مقومات تفکر و نهایتا مواجهه با مسأله و نیز تشخیص نوع مسأله در جایگاه مقدمات تفکر در نظر گرفته شده اند. از طرف دیگر دیدگاه های معرفت شناسانه دیوئی از بین آثار و کتاب های او استخراج شده و دو دیدگاه با یکدیگر مقایسه شده اند. در بین آراء دو اندیشمند اختلاف نظر های بنیادین وجود دارد و نقاط مشترک عمدتا در مباحث سطحی است. اساسی ترین تفاوت در تعریف از حقیقت و جایگاه معرفت می باشد. واژگان کلیدی: معرفت شناسی، مبانی معرفت شناختی، پرورش تفکر، علامه طباطبایی، جان دیوئی.
- Abstract
- Abstract The aim of this study epistemological basis of Allameh Tabatabai (RA) and to derive its implications for thinking and compares it with John Dewey. To do this, descriptive techniques, concept analysis, inference and comparative analysis has been used . have been extracted and derived aims and principles of thinking. The ultimate goal, then the overall goals, objectives and principles aim interface and then listed thinking . Also thinking components under three elements strengthens and preliminary thinking is examined and imagination, memory, comparison, abstraction and generalization, validation, analysis and composition, as elements of thinking, basic information on three categories of person, axioms On the other hand the epistemological point of view the works of Dewey and his books have been extracted and compared two approaches. There are fundamental differences between the two thinkers and common areas, mainly in the debate is invulnerable. The most fundamental difference is in the definition of truth and the knowledge. Key words: epistemology, thinking, Allameh Tabatabaei, John Dewey.