عنوان پایاننامه
اثر بخشی تحریک مستقیم فرا جمجمه ای همراه با آموزش خواندن بر حافظه فعال و عملکرد خواندن ، شواهدی از پتانسیل های وابسته به رویداد
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 730
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- متین قنبرزاده
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف: این مطالعه با هدف مقایسه¬ی ویژگی¬های پتانسیل¬های وابسته به رویداد، قبل و بعد از تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS) و همچنین تعیین میزان اثربخشی این تحریک بر حافظه فعال و عملکرد خواندن در کودکان دیسلکسیک صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است و در آن از طرح گروه¬های کنترل نامعادل که از دسته¬ی طرح¬های شبه¬آزمایشی¬ست، استفاده شده است. نمونه¬ی پژوهش شامل 16 دانش آموز پایه اول تا سوم دبستان و دارای مشکلات خواندن بودند که به صورت داوطلبانه از مراجعین کلینیک اختلال یادگیری آتیه، با روش در دسترس انتخاب شدند. این کودکان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی( با 9 نفر) و کنترل (با 7 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه در برنامه¬ی مداخله¬ی آموزش تحصیلی فردی به همراه tDCS یک¬جانبه در ناحیه DLPFC چپ، شرکت داده شد، در حالی که گروه کنترل در شرایط مشابه، 10 جلسه آموزش تحصیلی به همراه tDCS ساختگی(شم) را گذراندند. خرده آزمون SSP و SWM آزمون خودکار عصب¬روانشناختی کمبریج (CANTAB)، خرده آزمون حافظه فعال استنفورد بینه (SB5) جهت سنجش عملکرد حافظه فعال، خوشه خواندن آزمون پیشرفت تحصیلی وودکاک جانسون (WJ-III) جهت سنجش عملکرد خواندن برای هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله اجرا شد. همچنین پتانسیل¬های وابسته به رویداد ثبت شده در حین انجام تکلیف 1-back در قبل و بعد از مداخله، در میزان دامنه مؤلفه P1 و N1 و متغیرهای رفتاری بررسی شده است. داده¬های آزمون¬های مذکور با تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: نتایج بیانگر تفاوت گروه¬ها در عملکرد شاخص¬های حافظه¬ی کلامی، حافظه غیرکلامی و ظرفیت حافظه و همچنین روانی خواندن بود (p<0.05). همچنین تفاوت گروه¬ها در متغیرهای رفتاری (خطای ارتکاب و خطای حذف) پتانسیل¬های وابسته به رویداد معنادار بود (p<0.05)، امّا در میزان دامنه مؤلفه N1 و P1 پس از مداخله بین گروه¬ها تفاوت معناداری وجود نداشت (p>0.05). نتیجه گیری: این نتایج نشان می¬دهد که افزایش تحریک¬پذیری در ناحیه DLPFC چپ با استفاده از tDCS می¬تواند موجب بهبود در برخی شاخص¬های خواندن، حافظه و متغیرهای رفتاری پتانسیل¬های وابسته به رویداد در کودکان دیسلکسیک شود و راهی را برای گسترش مداخلات نورونی برای این گروه فراهم می¬کند که بر اساس دهه¬ها شواهد بیولوژیک بدست آمده در این اختلال است. واژگان کلیدی: تحریک مستقیم فراجمجمه¬ای، tDCS، پتانسیل وابسته به رویداد، حافظه فعال، حافظه کلامی، حافظه غیرکلامی، ظرفیت حافظه، عملکرد خواندن، روانی خواندن، اختلال یادگیری، دیسلکسیا، ناحیه پیش پیشانی پشتی طرفی، DLPFC
- Abstract
- Objective: This study aimed to compare the characteristics of event-related potentials before and after transcranial direct current stimulation (tDCS) and also determine the effectiveness of this stimulation on working memory and reading performance in dyslexic children. Methods: This study conducted under the quasi-experimental method with nonequivalent control group design. In this research the convenience sampling method was used; thus the 16 elementary school students with reading problems were randomly assigned to two groups of experimental (n=9) and control (n=7). The experimental group received 10 sessions of individual education programs with tDCS intervention in the left dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC), while the control group in the same conditions, received 10 sessions of sham tDCS. before and after the intervention, Cambridge Neuropsychological Test Automated (CANTAB), working memory scale in Stanford-Binet test (SB5) to measure working memory performance, cluster reading of Woodcock-Johnson Psychoeducational Battery (WJ-III) to assess reading performance for both groups was implemented. The recorded event-related potentials during task 1-back before and after the intervention, in the amplitude of P1 and N1 components and behavior variables studied. Data from the tests with MANCOVA were analyzed. Results: The Results showed that there were significant differences between experimental and control groups in their reading fluency, memory capacity ,verbal & non-verbal memory. In addition significant differences in ERP behavioral variables were observed while no significant differences in the amplitude of P1 & N1 component were reported. Conclusion: These results suggest that the increased excitability in the left DLPFC using tDCS can improve some measures of reading, memory and behavioral components of the ERP in dyslexic children and provides a possible avenue for development of the neuromodulatory intervention for dyslexia based on decades of evidence for the biologic basis of the disorder. Keywords: transcranial direct current stimulation, tDCS, event-related potential, working memory, verbal memory, nonverbal memory, memory capacity, Reading, Reading Fluency, learning disabilities, dyslexia, dorsolateral prefrontal cortex, DLPFC