عنوان پایان‌نامه

مطالعه ا ی در مورد عکاسان معاصر ایران(با تمرکز بر آثار نمایش داده شده در نمایشگاه ها، آثار منتشر شده و جوایز به دست آمده) ع: نگاهی انتقادی به نحوه مرسوم بازنمایی مسائل اجتماعی در کار عکاسان ایرانی




    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11254;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74853;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11254;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74853
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    چکیده: پژوهش فوق به منظور جمع آوری اطلاعات، ایجاد پایگاه داده، بررسی نحوه تولید متن مرجع و ارائه نمونه هایی از متون تولید شده با تمرکز بر فعالیت‌ها و آثار عکاسان معاصر ایرانی (بعد از سال 1357) صورت گرفته است. با توجه به انتخاب بازه زمانی بعد از سال 1357 و عدم وجود کتب مرجع دستِ اول درباره عکاسان فعال این سالها، پژوهشگر عمده تمرکز خود را معطوف به گردآوری و نظام مند کردن اطلاعات موجود در نشریات تخصصی عکاسی و هنری کرده است. چارچوب اصلی پژوهش بر پایه اطلاعات دوره کامل مجله عکس که نزدیک به سه دهه بی وقفه منتشر شده است شکل گرفته و پژوهشگر از دوره کامل مجله های عکسنامه و حرفه: هنرمند نیز در هرچه پربارتر کردن تحقیق خود سود برده است. علاوه بر منابع فوق مطالب موجود در سایر نشریات اعم از هنری و غیر هنری، در صورت نیاز مورد استفاده قرار گرفته و در مرحله آخر کار نیز اطلاعات موجود در فضای مجازی شامل مقاله، عکس و فیلم به پژوهش اضافه گشته است. شایان ذکر است که استفاده از منابع مختلف برای پوشش یک بازه زمانی این امکان را فراهم کرده است تا اطلاعات موجود در این منابع به شیوه تطبیقی راستی آزمایی شوند. از آنجایی که پژوهشگر، پژوهش پیش رو را گام نخست تحقیقی بزرگتر می انگارد؛ شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده و هیچ گونه تحقیق میدانی در این مرحله از کار مورد استفاده قرار نگرفته است. گفتنی است ارائه اطلاعات با الهام و الگو برداری از دایره المعارف سه جلدی عکاسی قرن بیستم به سرپرستی لین وَرِن انجام گرفته است و امید می رود پژوهش فوق گامی کوچک اما آغازین در راه نگارش دایره المعارف عکاسی معاصر ایران انگاشته شود.
    Abstract
    Abstract: The objective of this research is to gathering information, creating a data base, conducting a method for establishing reference texts and presenting samples of the established reference texts based on activities and works of Iranian contemporary photographers (after 1978). Since there is no reference book for the selected period, the main focus of the researcher was on photography and art magazines. The framework of the research is based on Aks, Aksnamh and Herfeh Honarmand magazines. In addition to these sources, other magazines and also online information such as articles, photos and videos have been used too. The researcher considers this research as the first step for a more comprehensive project and as a result has not done any field research in this stage of work. It is worthwhile mentioning that the presentation of collected data is inspired by the Encyclopedia of Twentieth-Century Photography by Lynne Warren and the researcher aims to continue this work by publishing the Encyclopedia of Iranian Contemporary Photography. Keywords: Contemporary Photography, Iranian Photography, Photography Magazines, Encyclopedia, Web