عنوان پایان‌نامه

ارزیابی وضعیت فضای آموزشی در مدارس دخترانه دولتی و غیر دولتی دوره دوم متوسطه شهر کرج و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79106;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2567;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79106;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2567
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    دانشجو
    فاطمه زالی
    استاد راهنما
    محمد رضا کرامتی

    چکیده پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فضای آموزشی و بررسی رابطه فضای آموزشی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج انجام شده است. روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 104 مدرسه دخترانه و 23192 دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج است. به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب 10 مدرسه و 384 دانش‌آموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک‌لیست محقق‌ساخته ارزیابی فضای آموزشی و پرسشنامه عملکرد تحصیلی برگرفته از پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج(1383) بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوایی استفاده شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب به دست‌آمده برای کل مقیاس عملکرد تحصیلی 794/0 است. نتایج پژوهش نشان داد بعضی استانداردها در مدارس رعایت شده است، ولی بعضی موارد مطابقت با استانداردهای سازمان نوسازی مدارس ندارد. وضعیت عملکرد تحصیلی و مولفه‌ها شامل خودکارآمدی،تاثیرات هیجانی، برنامه‌ریزی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش در سطح مطلوبی قرار دارد. در مواردی که در تمام مدارس استاندارد و یا غیراستاندارد بود، همبستگی حاصل نشد. بعضی اجزای فضای آموزشی(شامل فاصله تخته تا اولین ردیف،فاصله بین ردیف‌ها،ابعاد تابلو،محل استقرار کلاس،تعداد پنجره‌های کلاس،ابعاد پنجره‌های کلاس، میزان دمای کلاس و مکان‌های همجوار کلاس) با عملکرد تحصیلی و هیچ‌یک از مولفه‌های آن رابطه معناداری نداشت. هیچ‌یک از اجزای فضای آموزشی با عملکرد تحصیلی همبستگی معنادار نشان نداد؛ میزان نور طبیعی و جهت ورود روشنایی به کلاس با خودکارآمدی؛ تعداد دانش‌آموزان کلاس، نوع تخته کلاس، میزان نور طبیعی، جهت ورود روشنایی به کلاس و قابل رویت بودن نوشته‌های روی تخته از تمامی بخش‌های کلاس با تاثیرات هیجانی؛ وسایل گرمایشی و سرمایشی با برنامه‌ریزی؛ ارتفاع تابلو از سکوی تدریس، میزان نور طبیعی، جهت ورود روشنایی به کلاس و قابل رویت بودن نوشته‌های روی تخته از تمامی بخش‌های کلاس با فقدان کنترل پیامد؛ نوع چیدمان کلاس، رنگ‌آمیزی کلاس و وسایل گرمایشی و سرمایشی با انگیزش رابطه معنادار داشتند. بعضی اجزای فضای آموزشی شامل تعداد دانش‌آموزان کلاس(?^2=28/15,p=0/000)، نوع تخته کلاس(?^2=22/97,p=0/000)، فاصله تخته تا اولین ردیف(?^2=32/74,p=0/000)، ارتفاع تابلو از سکوی تدریس(?^2=72/07,p=0/000)، چیدمان کلاس(?^2=10/95,p=0/001)، رنگ‌آمیزی کلاس(?^2=8/400,p=0/004)، تعداد پنجره‌های کلاس(?^2=157/64,p=0/000)، ابعاد پنجره‌های کلاس(?^2=8/271,p=0/004)، میزان نور طبیعی(?^2=171/7,p=0/000)، جهت ورود نور به کلاس(?^2=187/2,p=0/000)، قابل رویت بودن نوشته‌های روی تخته از تمامی بخش‌های کلاس(?^2=240/7,p=0/000)، میزان دمای کلاس(?^2=5/348,p=0/021) و مکان‌های همجوار کلاس(?^2=18/09,p=0/000) و مولفه‌های عملکرد تحصیلی شامل تاثیرات هیجانی(t=5/924,p=0/000)،برنامه‌ریزی(t=-4/653,p=0/000)،فقدان کنترل پیامد(t=4/545,p=0/000) و انگیزش(t=-3/098,p=0/002) دارای تفاوت معنادار در مدارس دولتی و غیردولتی است. واژگان کلیدی : ارزیابی، فضای آموزشی، عملکرد تحصیلی، مدارس دولتی و غیردولتی.
    Abstract
    Abstract This study has been done to assess the educational space condition and the correlation between the educational space and the educational performance of junior high school girl students in Karaj. The research method regarding the aim is functional and according to the collecting data is descriptive-correlative. Statistical community of the study involves 104 schools and 23192 junior high school girl students in Karaj. 10 schools and 384 students were selected by stratified random sampling. The instrument is the researcher-made list for educational space assessment and the educational performance questionnaire extracted from Dortaj standard questionnaire(1383).Contextual validity was used for instrument validity and Cronbach Alpha was exerted for the reliability of the questionnaire. The amount of the reliability of educationl performance scale is 0.794.Some standards were not observed, but some components corresponded with with the standards of the school renovation organization. The condition of the educational performance, and the components consisting self-efficiency, emotional effects, planning, consequence control absence, and motivation was in the desirable level. No correlation was gained for the items that were standard or nonstandard in all of the schools. Some components of the educational space(consisting board distance up to first row, distance between rows, board size, class settlement, class windows number, class windows size, class temperature, and neighbouring places ) had no significant correlation with educational performance and its components. None of the components of educational space had significant correlation with academic performance. There were significant correlations between natural light amount and light direction with self-efficiency; student number, board kind, natural light amount, light direction, and visibility of writings on the board with emotional effects; thermal and cooler facilities with programming; board height up to teaching platform, natural light amount, light direction, and visibility of writings on the board with consequence control absence; class arrangement, class color, and thermal and cooler facilities with motivation. Some components of the educational space consisting student number (?^2=28/15, p=0/000), board kind(?^2=22/97,p=0/000), board distance up to first row(?^2=32/74,p=0/000), board height up to teaching platform(?^2=72/07,p=0/000), class arrangement(?^2=10/95,p=0/001), , class color(?^2=8/400,p=0/004), class windows number(?^2=157/64,p=0/000), class windows size(?^2=8/271,p=0/004), natural light amount(?^2=171/7,p=0/000), light direction(?^2=187/2,p=0/000), visibility of writings on the board(?^2=240/7,p=0/000), class temperature(?^2=5/348,p=0/021), and neribouring places(?^2=18/09,p=0/000) and the components of educational performance consisting emotional effects(t=5/924,p=0/000), planning(t=-4/653,p=0/000), consequence control absence(t=4/545,p=0/000), and motivation(t=-3/098,p=0/002) had significant differences in public and non-public schools . Key words: assessment, educational space, academic performance, public and non-public schools.