عنوان پایان‌نامه

ارزیابی صلاحیت های فراشناختی دانشجویان پردیس علوم فناوری دانشگاه تهران و پیشنهاد دوره آموزشی جهت ارتقاء آن



    دانشجو در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی صلاحیت های فراشناختی دانشجویان پردیس علوم فناوری دانشگاه تهران و پیشنهاد دوره آموزشی جهت ارتقاء آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75763;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2494
    تاریخ دفاع
    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    جواد پورکریمی

    پژوهش حاضر باهدف ارزیابی صلاحیت‌های فراشناختی دانشجویان رشته های علوم رفتاری دانشگاه تهران و تدوین دوره آموزشی جهت ارتقاء آن، انجام شده است. روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشکده‌های پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران به تعداد 12535 نفر است و تعداد 384 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت‌های فراشناختی دانشجویان بود. برای روایی ابزار از روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. شاخص برازندگی مدل (RMSEA) برابر با 0/045 محاسبه شد. برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، ضریب به‌دست‌آمده برای کل مقیاس صلاحیت‌های فراشناختی 0/9 است. نتایج پژوهش نشان داد متغیر صلاحیت‌های فراشناختی دانشجویان شامل دو مؤلفه اصلی دانش فراشناختی و مهارت‌های فراشناختی است و هرکدام از مؤلفه‌ها نیز به زیر مؤلفه‌هایی تقسیم می‌شوند که برای دانش فراشناختی عبارت‌اند از: دانش مربوط به خود یادگیرنده یا دانش اخباری، دانش مربوط به موضوع یادگیری یا دانش رویه‌ای، دانش مربوط به راهبردهای یادگیری یا دانش شرطی و برای مهارت‌های فراشناختی شامل: برنامه‌ریزی، ارزشیابی و نظارت و نیز نظم دهی است. همچنین نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که وضعیت مؤلفه دانش فراشناختی (3/5=M؛ 0/326=sig) و زیر مؤلفه‌های: دانش مربوط به خود یادگیرنده یا دانش اخباری (3/63=M؛ 0/068=sig) و دانش مربوط به موضوع یادگیری یا دانش رویه‌ای (3/5=M؛ 0/343=sig)، دانش مربوط به راهبردهای یادگیری یا دانش شرطی (3/42=M؛ 0/428=sig) و همچنین مؤلفه‌ مهارت‌های فراشناختی (3/45=M؛ 0/534=sig) و زیر مؤلفه‌های: برنامه‌ریزی (3/57=M؛ 0/312=sig) و نظارت و ارزشیابی (3/37=M؛ 0/087=sig)، در سطح متوسط قرار دارد. ولی زیر مؤلفه نظم دهی (3/36=M؛ /0/042=sig) در سطح کمتر از متوسط است و درنهایت در ارزیابی کلی نتایج نشان داد وضعیت صلاحیت‌های فراشناختی دانشجویان (3/5=M؛ 0/986=sig)، در سطح متوسط است. همچنین دوره آموزشی جهت ارتقاء صلاحیت‌های فراشناختی دانشجویان تدوین شد که شامل مبانی یادگیری و مطالعه و مهارت‌های یادگیری و مطالعه در سطوح: مقدماتی؛ میانی و پیشرفته است.
    Abstract
    This study aimed to Assessment of Metacognitive Competencies for Behavioral Campus Tehran University students and provide training course to promote it is done. The method of the research is descriptive and its type is survey and its aim is applied. Population of this study consisted of Social and Behavioral Campus Tehran University students (N=12535) and by Stratified random sampling, 384 students were selected. For data gathering research made questionnaires was used. Reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient (0.9). Validity was evaluated using Confirmatory factor analysis (RMSEA= 0.045). The results revealed that students' metacognitive competence consists of two main components: metacognitive knowledge and metacognitive skills. And each component is also divided into sub-components that metacognitive knowledge includes: Knowledge of learning or predictive knowledge, knowledge on the subject of learning or procedural knowledge, knowledge of learning strategies or conditional knowledge and metacognitive skills includes: Planning, Monitoring and Evaluation, Regulation. The results show that the components of metacognitive knowledge (M = 3.5, sig = 0.326) and sub-components: Knowledge of learning or predictive knowledge(M = 3.63, sig = 0.068), knowledge on the subject of learning or procedural knowledge(M = 3.5, sig = 0.343), knowledge of learning strategies or conditional knowledge (M = 3.42, sig = 0.428) and The components of metacognitive skills(M = 3.45, sig = 0.534) and sub-components: Planning (M = 3.57, sig = 0.312), Monitoring and Evaluation(M = 3.37, sig = 0.087) are at average level But the sub-components of Regulation(M = 3.36, sig = 0.042) is less than the average level. Finally, results show that the situation of students' metacognitive competence (M = 3.5, sig = 0.017) is at average level. The training course was designed to promote students' metacognitive competencies which include the fundamentals of learning and study and skills of learning and study at levels: introductory, intermediate and advanced. Keywords: Metacognition, Metacognitive Competencies, Behavioral Campus Tehran University students.