عنوان پایان‌نامه

مقایسه عوامل تنش زای دوران بارداری در مادران دانش آموزان ابتدایی با و بدون مشکلات ریاضی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه عوامل تنش زای دوران بارداری در مادران دانش آموزان ابتدایی با و بدون مشکلات ریاضی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2650ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81764;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2650ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81764
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل تنش‌زای مادران در دوران بارداری در ابتلای دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی دارای مشکلات ریاضی است. این پژوهش به‌صورت علی-مقایسه ای بر روی 371 دانش‌آموز ابتدایی پایه چهارم مدارس آموزش‌وپرورش منطقه 5 شهر اصفهان انجام شد. منطقه و مدارس به‌صورت تصادفی انتخاب شد. سه آزمون ریاضی توسط محقق بر اساس کتاب‌های ریاضی پایه‌های اول، دوم، سوم و چهارم ابتدایی تهیه شد. کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم در آزمون ریاضی شرکت کردند و پس از تصحیح آزمون‌ها، دانش‌آموزان بر اساس میانگین نمرات ریاضی(دانش‌آموزانی که کمترین نمره ریاضی و بیشترین نمره ریاضی را داشتند)، مرتب شدند. پرسشنامه شناسایی عوامل تنش‌زای دوران بارداری بین مادران دو گروه توزیع‌شده و نتایج با روش‌های آماری آزمون t دو گروه مستقل و رگرسیون لجستیک مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد مجموع عوامل تنش‌زای دوران بارداری با مشکلات ریاضی دانش‌آموزان ارتباط معنی‌داری دارد. یافته‌های این مطالعه در راستای بحث علت شناسی مشکلات دانش‌آموزان و همچنین پیشگیری از بروز این مشکلات می‌تواند مفید واقع شود و همچنین یافته‌های این پژوهش بر اهمیت آموزش مادران باردار در دوران بارداری تأکید ویژه دارد. واژه‌های کلیدی: عوامل تنش‌زا، دوران بارداری، مشکلات ریاضی
    Abstract
    Abstract Objective: To test the hypothesis that prenatal risk factors is associated with mathematical difficulties in female students at fourth grade in elementary school. Method: As casual comparative research on 371 students in five elementary schools in Esfahan, three standardized test extracted from 1rd to 4th grade mathematical book were selected by researchers. Then, all students in 4th grade of four elementary, schools participated in three exams. After students papers were evaluated and sorted upon their scores, we selected two groups of them: experimenting group, students with best scores, and control group, students with worst scores. Then, a questionnaire gave out among parents of two groups to detect mother’s risk factors in prenatal period. Parents answers in two groups were analyzed then by t test, Logistic regression and Collecting data. Results: Our findings show prenatal risk factors altogether have significant relation with students’ mathematical difficulties. Conclusion; Our research could be beneficial in finding causes of mathematical difficulties, and can be also applied to control and mitigate outcomes of prenatal risk factors. Since this study has been done in girl’s school, I suggest to conduct this research in boy’s school to generalize my findings. Keywords: Stressor, Pregnancy, Mathematical difficulties