عنوان پایان‌نامه

بررسی موفقیت پیاده سازی پروژه های توسعه محصول جدید با بهره گیری از روش های تصمیم گیری چندشاخصه مورد مطالعه: شرکت سیناژن



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی موفقیت پیاده سازی پروژه های توسعه محصول جدید با بهره گیری از روش های تصمیم گیری چندشاخصه مورد مطالعه: شرکت سیناژن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78005;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78005
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    در بسیاری از صنایع، توسعه محصول موفقیت آمیز و تجاری سازی محصولات جدید به عنوان مشخصه اصلی مزیت های رقابتی پایدار در کسب وکارها بیان می شود. یافتن پاسخ برای این سوال که چه عواملی باعث برتری برخی از شرکت ها در معرفی محصولات جدید به بازار می شود و چرا هنوز نرخ شکست در پروژه های توسعه محصول بالا است، ذهن اکثر محققان و پژوهشگران این حوزه را به خود مشغول کرده است. در هریک از مراحل اجرای پروژه های توسعه محصول جدید عواملی وجود دارند که برموفقیت در اجرای هرمرحله و نهایتاً موفقیت در پروژه های توسعه محصول جدید موثر خواهند بود. شناسایی و سرمایه گذاری بر این عوامل به ترتیب اهمیت آنها، ریسک خطا و شکست پروژه ها را کم کرده و بر احتمال نیل به اهداف اجرایی پروژه می افزاید. در مرحله ابتدایی این پژوهش، با مطالعه تحقیقات پیشین تعداد 61 عامل موثر بر موفقیت پروژه های توسعه محصول جدید شناسایی و با بهره گیری از مدل Stage-Gate دسته بندی گشتند. هریک از این عوامل شناسایی شده با استفاده از روش دلفی فازی و با بهره گیری از نظر خبرگان، از لحاظ میزان اهمیت بررسی شده که مهم ترین آنها پس از غربال اولیه به تعداد 33 عامل تقلیل یافته اند. سپس با استفاده از روش وزن دهی، سوآرا و با بهره گیری از نظر خبرگان نسبت به تعیین اوزان عوامل غربال شده در مرحله پیشین، اقدام شده است. مهم ترین عوامل حیاتی موفقیت پروژه های توسعه محصول جدید از منظر خبرگان شرکت سیناژن عبارتند از تعهد مدیران ارشد، وجود استراتژی بلند مدت با تمرکز بر نوآوری، مدیریت فرآیند تحقیق و توسعه ، وجود برنامه مناسب، تحقیقات وآزمایشات کافی پیش از اولین راه اندازی و وجود فرآیند ساختار یافته برای توسعه محصول جدید و جاری سازی آن. در مرحله پایانی این پژوهش نیز احتمال موفقیت شرکت سیناژن در اجرای پروژه توسعه محصول جدید داروی ادالیمومب با توجه به عوامل حیاتی موفقیت این پروژه ها و میزان پایبندی شرکت سیناژن در عمل به عوامل حیاتی موفقیت، اندازه گیری شده است، و براساس نظر خبرگان میزان موفقیت پیش بینی شده برای شرکت سیناژن در اجرای پروژه توسعه محصول جدید ادالیمومب نزدیک به 67 درصد بوده است.
    Abstract
    In many industries, the ability to successfully develop and commercialize a new product is described as the main characteristics of sustainable competitive advantage for businesses. However, the new product development (NPD) is among the most important, most risky and even most difficult activities of any organization. At each stage of new product development process, there are many factors that impact the success of the implementation phase, and hence the success of the entire NPD project. To identify and capitalize on these factors according to their order of importance can reduce the risk of failures and increase the likelihood of achieving executive objectives in projects. The current paper presents a framework to measure the success of new product development projects. Through a review of previous studies, a number of 61 critical success factors (CSFs) of NPD were defined and classified based on the Stage-Gate model. Then, the success factors were evaluated by using the fuzzy Delphi method and expert opinions. The most important CSFs was decreased to 33 factors after the initial screening. The step-wise weight assessment ratio analysis (SWARA) and the opinions of experts were applied to determine the weight of CSFs from the previous screening. Based on the consistent fuzzy preference relations (CFPR), the level of firm commitments to the realization of critical success factors was estimated and finally the probability of a successful new product development effort was calculated. The framework proposed here was used to assess the probability of new product success in CinnaGen Company for Adalimumab drug. According to the results, some suggestions were provided to avoid project failure. Keywords: Critical Success Factor, New Product Development, Stage-Gate Model, Probability of Success, CinnaGen Company.