عنوان پایان‌نامه

بررسی راه کارهای افرایش سهم بازار فرش دستباف ایران در بازار امریکا (مطالعه موردی ایالت کالیفرنیا)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی راه کارهای افرایش سهم بازار فرش دستباف ایران در بازار امریکا (مطالعه موردی ایالت کالیفرنیا)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41945
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۷

    بازار جهانی فرش به ویژه بازار فرش آمریکا در سالهای اخیر دستخوش تحولاتی بوده است و به عبارتی به نظر می رسد تغییر الگوی تقاضا و الگوی کشورهای صادر کننده فرش و نیز تغییر ویژگی های فرش های تولید شده از موارد مهم مورد بررسی برای نگهداشت جایگاه فرش دستباف است .در این تحقیق محقق به دنبال بررسی راهکارهایی است که بتوان از آنها برای افزایش سهم فرش دستباف ایران از بازار آمریکا بهره جست.طی چند دهه گذشته نفت در کشور ما نه تنها مهم ترین کالای صادراتی ، بلکه عامل متاثر کننده همه برنامه ها و تحولات اقتصادی بوده است .رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت و انعطاف پذیر کردن اقتصاد کشور نسبت به تحولات جهانی ،‌مستلزم بررسی دقیق و علمی توان صادراتی کشور در بخش های مختلف به منظور شناخت مزیتهای اقتصادی هر بخش در چهارچوب ایجاد روابط تجاری با کشورهای مختلف است وبدون بررسی جنبه های علمی و اقتصادی عناصر تشکیل دهنده اقتصاد کشور و باتوجه به شرایط خاص کنونی تجارت جهانی و ظهور قدرتهای تجاری متعدد ، گسترش توان صادراتی و موفقیت در امر توسعه صادرات غیر نفتی و نیز تحقق اهداف برنامه های اقتصادی کوتاه مدت و میان مدت در هاله ای از ابهام فرو خواهد رفت .صادرات اغلب کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به فروش یک یا چند محصول خاص محدود میشود . به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی ،‌اتکا به درآمدهای نفتی و فروش ثروت ملی در چندین سال گذشته مانع از آن شد تا برنامه ریزان کشوربه گونه ای اساسی و بنیادین در مورد توسعه صادرات غیر نفتی چاره اندیشی کنند . این تحقیق به منظور بررسی راهکارهای افزایش سهم بازار فرش دستباف ایران در بازار آمریکا و با توجه به اهداف مورد پژوهش از نوع توصیفی وپیمایشی است و از لحاظ استفاده از نتایج، کاربردی و گردآوری اطلاعات و روش انجام آن به صورت میدانی خواهد بود.
    Abstract
    The world carpe market has been exposed to changes during recent years specially in the U.S carpet market and the changing pattern of hand-woven carpets are important cases surveyed for preserving the place of hand-woven carpet. In this research, the researcher is looking for techniques so that it can be benefited for a rise in Iran's hand-woven carpet share in the U.S markets. Based on the aims of case study, the present research is a kind of descriptive and measuring one in which three ways of questionnaire, observation, and interview are used for data collecting. In these three questionnaires, it is tried to deal with the examination of the consumers' tastes in California to practice the type and quality of produced goods by competitors, the type of product exhibit before, during and after selling service by them and the role of governments in expansion or non-expansion of hand-woven carpet export by carpet producing countries. The result of this research shows that a large number of Iranian exporters export antique and new carpets. (86.5%) But among a limited number of exporters mainly dealing with antique and new carpet export, exporters of antique carpet allocate a higher rate to themselves. (8.1% vs. 2.7%) If the share of antique and new carpet export in the group of antique and new carpet exporters is figured equal from the provided data, we can conclude that antique carpet market is more bullish among abroad customers. This matter is related to customers' tendencies and trends from one point and probably to the quality and desirability of former carpet products in Iran to another point. Undoubtedly, the special (and perhaps exclusive) market of antique carpets in destination countries can be an important distinct subject for study and survey and after that for producing policy. As producers and exporters of Persian carpet, if we can deal with compilation of long-term and extensive schedule for producing and marketing and market research on hand