عنوان پایاننامه
تاثیر رقابت در بازار محصول بر تصمیمات سرمایه گداری در شرکتهای پذ یرفته شده در بورس اوراق بها دار تهران
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78126;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78126
- تاریخ دفاع
- ۱۴ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- احمدعلی رحمان کبرات
- استاد راهنما
- محمدرضا مهربان پور
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، شناسایی تاثیر رقابت در بازار محصول بر تصمیمات سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای تعیین رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل از دو معیار شاخص لرنر و شاخص هرفیندال هیرشمن استفاده شده است. متغیر وابسته این پژوهش تصمیمات سرمایه گذاری است که از صورت جریان نقدی بخش فعالیت های سرمایه گذاری استخراج شده است. در این پژوهش تعداد نمونه های انتخاب شده، 150 شرکت طی سال های 1390 تا 1394 بوده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل رگرسیونی تلفیقی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شاخص لرنر تاثیر مثبت و معناداری بر تصمیمات سرمایه گذاری دارد؛ همین طور شاخص هرفیندال هیرشمن تاثیر منفی و معناداری بر تصمیمات سرمایه گذاری دارد.
- Abstract
- The main objective of this study was to identify the impact of product market competition on the investment decisions of companies listed on the Tehran Stock Exchange. To determine product market competition as the independent variable and the Herfindahl-Hirschman Lerner indices are used. The dependent variable investment decisions as cash flow from investing activities section has been extracted. In this study, the selected sample of 150 companies from 1390 to 1394 was over. To test the hypothesis of pooled regression model was used. The results show that the Lerner index is positive and meaningful impact on investment decisions, as well as the Herfindahl-Hirschman significant negative impact on investment decisions. Keywords: Competition, Lerner Index, Herfindahl-Hirschman Index, Monopoly, Investment Decisions