عنوان پایان‌نامه

اندازه گیری کارایی ایمنی در شرکت های هواپیمایی با رویکرد تحلیل پوششی داده پنجره ای



    دانشجو در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اندازه گیری کارایی ایمنی در شرکت های هواپیمایی با رویکرد تحلیل پوششی داده پنجره ای" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79478;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79478
    تاریخ دفاع
    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    علی محقر

    علیرغم این که تاکنون موضوع ایمنی در هوانوردی توجه پژوهش گران بی‌شماری را در کل جهان به خود جلب نموده، بااین‌حال مطالعات بسیار کم و حتی انگشت شماری به موضوع بااهمیت کارایی ایمنی شرکت های هواپیمایی پرداخته اند. هدف این پایان نامه اینست تا برای نخستین بار در کشور ایران عوامل اثرگذار بر کارایی ایمنی شرکت های هواپیمایی بررسی و کارایی ایمنی شرکت های هواپیمایی ایران با به‌کارگیری روش تحلیل پوششی داده ها اندازه گیری شود. بدین منظور در این پژوهش تلاش گردیده تا ابتدا با به‌کارگیری مرور ادبیات، مجموعه ای از معیارهای ارزیابی ورودی و خروجی متناسب با موضوع پژوهش استخراج گردد. در ادامه با به‌کارگیری روش دلفی فازی و با بهره گیری از نظرات متخصصان حوزه ی هوانوردی شامل خلبانان، مهندسین و به خصوص متخصصین ایمنی هوانوردی، شاخص های ورودی و خروجی شناسایی‌شده به صورت مناسب بازتعریف شوند. جهت وزن دهی شاخص های به‌دست‌آمده از روش مقایسات زوجی استفاده گردیده است. درنهایت کارایی ایمنی هفت خط هوایی ایران با کمک روش تحلیل پوششی داده ها در چارچوب تکنیک تحلیل پنجره‌ای در وضعیت های بازدهی ثابت به مقیاس، بازدهی متغیر به مقیاس و بازدهی غیر افزایشی به مقیاس و مدل خروجی محور در دوره 5 ساله 1390-1394 محاسبه و تحلیل می گردند.
    Abstract
    Although the issue of safety in aviation in the whole world has attracted the attention of numerous researchers, very few studies have dealt with the vital issue of safety performance of airlines. The aim of this thesis is for the first time in Iran to investigate the factors affecting the safety efficiency of airlines by utilizing Data Envelopment Analysis (DEA) method. For this purpose, a wide range of attempts has been made that firstly through using literature review, a set of inputs and outputs measures can be extracted proportionate to the subject of the research. Using the Fuzzy Delphi Method and taking advantage of the viewpoints of the experts having activities in the field of aviation, including pilots, engineers and especially aviation safety experts, inputs and outputs indexes are identified and appropriately defined. For weighting and measuring indicators obtained, special vector method is used. Finally, the safety efficiency of Iran`s seven airlines is calculated and evaluated by using of Data Envelopment Analysis (DEA) method within the framework of window analysis technique in 3 state of the constant ratio to scale, variable ratio to scale, non-increasing ratio to scale and output oriented approach within a five – year period ( 2011-2015).Key Words Window DEA, Fuzzy Delphi, Safety Efficiency, Aviation company