عنوان پایاننامه
بخش بندی بازار با بکارگیری برنامه ریزی خطی عدد صیحیح چند تابع هدفه –مورد مطالعه : شرکت لبنی سیمون
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - سیستم های اطلاعاتی مدیریت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77027;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77027
- تاریخ دفاع
- ۰۲ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- کیمیا کشانیان
- استاد راهنما
- امیر خانلری
- چکیده
- بخش بندی بازار یک مفهوم بنیادی از بازاریابی مدرن و یکی از موضوعات مهم در ادبیات بازاریابی و همچنین در اقدامات بازاریابی می باشد. اگرچه در پژوهش های پیشین تمرکز عمدتاً بر مدل کردن مسائل بخش بندی به صورت تک تابع هدف بوده است اما بخش بندی بازار ذاتاًیک مسئله چند معیاره می باشد که به دنبال بهینه کردن مجموعه ای از اهداف همراه با یکسری محدودیت هایی می باشد. برای هر هدف خاص در بخش بندی بازار مجموعه ای از محدودیت ها وجود دارد که ناشی از مدیریت ، محیط و تخصیص منابع می باشد.در این پژوهش تمرکز اصلی بر طبیعت چندمعیاره بودن مسائل بخش بندی بازار می باشد. هدف پژوهش ارائه مدل ریاضی که نقاط ضعف مدل های پیشین را رفع می کند می باشد تا بر همین اساس مجموعه نقاط بهینه (Pareto) در بخش بندی بازار را محاسبه و به تصمیم گیرنده ارائه شود تا وی از بین نقاط محاسبه شده نقطه مطلوب خود را انتخاب کند. بنابراین یکی از نتایج مورد انتظار این پژوهش تولید همه نقاط Pareto می باشد و همچنین دیگر نتیجه کمک به تصمیم گیرنده در انتخاب مطلوبترین جواب Pareto با استفاده از بهینه سازی ریاضی می باشد. بدین منظور در این پژوهش مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح چندمعیاره توسعه داده خواهد شد و از روش های حل استاندارد برای حل مدل استفاده خواهد گردید. در پایان به منظور به کارگیری مدل به صورت کاربردی، شرکت لبنی سیمون که دارای پنج گروه اصلی مشتریان شامل خرده فروشان، عمده فروشان، فروشگاه های زنجیره ای، غرف و میادین، سازمان ها و ارگان ها و هورکا(هتل ها، رستوران ها و کیترینگ ها) را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.
- Abstract
- Market segmentation is one of the most important subjects in marketing concepts. Market segmentation is inherently a multicriterion problem even though it has often been modeled as a single-criterion problem in traditional marketing literature and in practice. This thesis discusses the multicriterion nature of market segmentation and develops a new mathematical model to search for globally optimal solutions and calculate a set of Pareto-optimal solutions. The main purpose of the thesis is to develop a mathematical model to solve the weaknesses of previous models and presents a set of Pareto-optimal solutions to decision-maker so he can select a desirable point from the set of solutions. To gain this purpose a new method for marketing segmentation based on using multi-objective integer programing is developed and standard solution methods is used for solving the model. We have applied and evaluated this method in Simon Dairy Company to examine the model from empirical perspective. Simon Company has five main groups of customers including: retailers, wholesalers, chain stores, organizations and agencies, and Horeka (Hotels, Restaurants, Caterings), which all of them will be studied in this research.