عنوان پایاننامه
خرید آنی در محیط خرده فروشی کالاهای ورزشی در چارچوب مدل SOR (مورد مطالعه: فروشگاههای کالاهای ورزشی شهر قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 0022576;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78698;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 0022576;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78698
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مرتضی رهنورد
- استاد راهنما
- مجید جلالی فراهانی, قدرت اله باقری راغب
- چکیده
- خرید آنی یکی از جنبه های مهم در رفتار مصرف کننده در محیط بازار می باشد. خرید آنی منبع مهمی برای درآمد خرده فروشان می باشد. 30 تا 40 درصد از خریدها، خرید آنی محسوب می شوند. در این راستا این پژوهش با هدف مطالعه و تعیین اثر محیط خرده فروشی بر خرید آنی با بهره گیری از مدل S-O-R و ادبیات پژوهش خرید آنی انجام شده است. در این مطالعه به تعیین رابطه میان محرک های بیرونی( محیط بیرون فروشگاه، محیط عمومی داخلی، نیروی انسانی، چیدمان و طراحی و نقطه خرید)، واکنش های هیجانی مثبت در مصرف کننده و خرید آنی پرداخته شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مصرف کنندگان کالاهای ورزشی شهر قم تشکیل داده اند. حجم نمونه براساس جدول مورگان برابر 384 نفر می باشد. از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار گردآوری داده های اولیه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه 0/84 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از نرم افزارهایSPSS 20 و AMOS 20 انجام شده است. نتایج، رابطه میان محرک ها و واکنش هیجانی مثبت به آنها، رابطه میان واکنش هیجانی مثبت به محرک ها و رفتار خرید آنی و نهایتا رابطه میان محرک ها و رفتار خرید آنی را تأیید می کند.
- Abstract
- The impulse buying is one of the important aspects of the consumer bahavior in market environment. The impulse buying is a certain source for retailers income. 30 to 40 percent of the buyings are categorized as impulse buying. Therefore this research was motivated by the scope of study and determination of the effect of retail environment on impulse buying, using the S-O-R model and literature review of impulse buying. This research focused on the relation between out stimuluses and positive emotional reactions in consumer and impulse buying. The method of research was practical from the target point of view and is descriptional from the sense of collection of data. statistical society of this research is the consumers of sporting goods in the QOM city. The sample volume based on Morgan's table is 384 person. The self-made questionnaire is utilized to collect the initial data. Reliability of questionnaire is 0.841. The softwares AMOS 20 and IBM SPSS 20 are implemented to analysis of the data. The results of research confirms the relation between stimuluses and positive emotional reactions to these stimuluses, the relation between positive emotional reactions to stimuluses and impulse buying behavior and finally the relation between the stimuluses and the impulse buying behavior. Keywords: Impulse buying, shopping stimuluses, positive emotions, S-O-R model.