عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر دستور العمل دهی کانون های توجه درونی و بیرونی و سطوح مهارتی مختلف بر اجرای شوت پنالتی فوتبال
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - آموزش تربیت بدنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1398;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80433;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1398;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80433
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- حسین حسن زاده
- استاد راهنما
- داود حومینیان شریف آبادی
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور بررسی اثرات دستورالعمل دهی کانون توجه هم از لحاظ درونی و یا بیرونی بودن آن و هم از جنبه سطح مهارتی افراد که ممکن است مبتدی یا ماهر باشند در اجرای شوت پنالتی انجام گردید. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را نوجوانان 12-16 ساله که عضو باشگاه فوتبال کاسپین آمل بودند تشکیل دادند. نمونه تحقیق را 32 نفر که در 4 گروه 8 نفری (گروه های ماهر با توجه درونی و بیرونی و مبتدی با توجه درونی و بیرونی) تقسیم شدند، تشکیل دادند. هر آزمودنی 10 کوشش را با فاصله زمانی 30 ثانیه به سمت دروازه ای که با توجه به آزمون استاندارد فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) از طریق لوله های پلیکا آماده شده بود و به 2 ناحیه دو امتیازی نزدیک به تیرهای دروازه و 1 ناحیه یک امتیازی وسط را شامل می شد (کلا 3 ناحیه) انجام می داد. نتایج به مورد بررسی و تجزیه و تحلیل با نرم افزار SPSS قرار گرفت و آزمون های t همبسته و مستقل و همچنین اطلاعات توصیفی پژوهش از نرم افزار به دست آمد. نتایج به دست آمده از پژوهش نمایان کرد که، در افراد مبتدی اتخاذ کانون توجه بیرونی می تواند موجبات بهبود اجرا را در پی داشته باشد اما کانون توجه درونی در مقایسه با پیش آزمون این عملکرد و تفاوت را نشان نداد. در گروه افراد ماهر اما هر دو کانون توجه درونی و بیرونی تفاوت معنی داری را با پیش آزمون نشان دادند که حاکی از تاثیر هر دو کانون توجه بر اجرای مهارت بود؛ همچنین نتایج نشان داد که در گروه مبتدی کانون توجه درونی نسبت به کانون توجه بیرونی عملکرد ضعیف تری داشته و بین این دو تفاوت معنی داری وجود داشت. اما در گروه ماهر این امر صدق نکرد و تفاوتی بین اتخاذ دو کانون توجه وجود نداشت.
- Abstract
- The focus of the present study was to investigate the effects of both internal and external instructions on beginner and skilled people who may be shot in the implementation of the football penalty. Community sample of study was the adolescents between 12-16 years. 32 people in 4 groups of 8 people (groups with internal and external expert and novice with internal and external) held the tasks. Each subject contains 10 attempts with 30 seconds interval. The Instrument of this study was the FIFA penalty shot out test that separate the goal area into 3 zones by point of 0 to 2. Findings of this study Analyzed by Spss software and Independent and paired T test were used fot this study. Results revelad that, there is a signifacent Difference between using external focus of attention in the beginner group (p<0.01). Also, there was a significant Diffrence between using external and internal focus of attention in the expert group (p<0.01). In the beginner group, internal attention was better and there was a significant difference between them (p<0.01). But in the expert group Independent T test was not significant and shows no diffrenece.Key words: The instructions, focus, Penalty shot, Football