عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط بین تسلط فرا انگیزش با راهبردهای مقابله ای اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی در دو و میدانی کاران نخبه



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط بین تسلط فرا انگیزش با راهبردهای مقابله ای اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی در دو و میدانی کاران نخبه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1319;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76792;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1319;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76792
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۵

    هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین تسلط فرا انگیزش و راهبردهای مقابله‌ای، اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی در دوومیدانی کارهای نخبه با رویکرد نظریه بازگشتی است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل کلیه دوومیدانی کارهای حاضر در مرحله اول لیگ برتر سال 1395 بودند که از این میان تعداد 90 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این مطالعه شامل فرم مشخصات فردی، مقیاس تسلط هدف محوری، نسخه فارسی پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای در ورزش، نسخه فارسی سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2 و کیت سنجش کورتیزول بزاقی به روش الایزا بود. بعد از جمع‌آوری داده‌ها برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین تسلط فراانگیزشی و اضطراب رقابتی (0/87)، تسلط فراانگیزشی و کورتیزول بزاقی (0/74)، تسلط فراانگیزشی و راهبردهای مقابله‌ای (0/74-)، راهبردهای مقابله‌ای و کورتیزول بزاقی و اضطراب رقابتی (0/45-) و (0/65-) و تسلط فراانگیزشی با اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی از طریق راهبردهای مقابله‌ای (0/84) و (0/79) وجود دارد. به‌طورکلی نتایج نشان داد که ورزشکاران هدف محور دارای اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی بالاتری بودند و بیشتر از راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر هیجان استفاده می‌کنند. و همچنین ورزشکاران با تسلط فراانگیزشی فعالیت محور اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی پایین‌تری را تجربه کردند و بیشتر بر راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر عمل متکی بودند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر بـه متولیان امـر ورزش، مخصوصاً ورزش‌های رقابتی پیشنهاد می‌شود کـه بـه نقش و اهمیـت الگوهای فراانگیزشی و راهبردهـای مقابله‌ای مثبـت در ورزشـکاران اهمیت داده و زمینه را برای شناخت تسلط فراانگیزشی و همچنین مجهز کردن ورزشکاران به راهبردهـای مقابله‌ای مؤثر فراهم نمایند تـا بتواننـد در مسابقات ورزشی با اضطراب رقابتی بهتر مقابلـه کـرده و نتـایج بهتری کسب نمایند.
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the relationship between metamotivational dominance and coping strategies, competitive anxiety and salivary cortisol in elite track and field athletics approach was the Reversal theory. The research method is descriptive and correlation with structural equation modeling approach. The study population consisted of all track and field athletics at the first stage of the Premier League were in 1395 and among which 90 persons were selected using available sampling. Measurement tools in this study included demographic, Telic Dominance Scale, Persian version questionnaire of coping strategies in sports, Persian version of Competitive State Anxiety Inventory-2 and salivary cortisol kit by ELISA method. After collecting data structural equation modeling was used to analyze the data.The results showed a significant correlation between metamotivational dominance and competitive anxiety (0/87), metamotivational dominance and salivary cortisol (0/74), metamotivational dominance and coping strategies (-0/74), coping strategies and competitive anxiety and salivary cortisol (-0/45), (-0/65) and metamotivational dominance with competitive anxiety and salivary cortisol through coping strategies there (0/84), (0/79). Overall, the results showed that the Telic athletes have competitive anxiety and salivary cortisol were higher and more than used emotion orientation strategies. Also Paratelic athletes have competitive anxiety and salivary cortisol were fewer and more than used task orientation strategies. The results of this study proposed the custodians of the sport, especially competitive sports, to care about metamotivational patterns and effective of positive coping strategies in the athletes and Ground work for understanding the Metamotivational dominate and empower athletes to provide effective coping strategies to enable them to better compete in sports competitions cope with anxiety and obtain better results.