آسیب شناسی بیلبوردهای اجتماعی شهر تبریز( از منظر جذب و ایجاد ارتباط با مخاطب)
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77001;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1164;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77001;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1164
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سمیرا حسن پورجنتی
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- در این پایان نامه فرضیه، آسیب شناسی بیلبوردهای اجتماعی شهر تبریز از منظر جذب و ایجاد ارتباط با مخاطب است. برای رسیدن به فرضیه ی لازم در مرحله ی اول به مطالبی در مورد گرافیک محیطی که به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات در دید بینندگان قرار دارد اشاره شده است. به دنبال آن مبحث تبلیغات، کارکرد و اهمیت آن پرداخته شده، و سپس موضوع بیلبورد که یکی از مهمترین رسانه های گرافیک محیطی و ابزاری برای ارتباط جمعی محسوب می شود پرداخته شد، همچنین مباحثی در مورد فرهنگ عامه شهر تبریز نوشته شده تا موضوع پایان نامه با نوع جامعه شناختی این شهر به صورت کاربردی بررسی شود. اکنون با مطالعه و جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از شیوه ی تحقیق میدانی و توصیفی نتیجه ی مطلوبی حاصل شد که نوع طراحی و نصب و موقعیت یک بیلبورد ناکارآمد منجر به عدم جذب مخاطب و عامه ی مردم می شود، بنابراین برای رفع موانع بایستی به اصول طراحی از جمله تعادل، رنگ آمیزی، و تناسبات نصب اصولی خود بیلبورد و حتی انتخاب موقعیت مکانی برای بیلبوردهایی با مضامین مختلف، توجه لازم صورت گیرد.
- Abstract
- In this thesis, the hypothesis is the pathology of social billboards of Tabriz city in terms of attracting and connecting with the audience. To achieve the required hypothesis, some information about environmental graphics which is related to the physical elements for advertising in order to attract people’s attention has been mentioned in the first step. After that the advertisement, its efficiency and importance, has been analyzed. And then the billboard which is one of the most important environmental graphic media and a tool for social communication has been investigated entirely. Also, some issues about the general culture of Tabriz city have been studied in order that the topic of this thesis is practically investigated with synthesizing the sociological information of this city. Now, by investigating and gathering the necessary information and using the method of descriptive and field research, we have achieved to the desired result in which the style of designing, installation, and the situation of an inefficient billboard leads to the lack of audience and the public. Therefore, to remove the obstacles, design principles including the balance, the coloration, installing proportion of the billboard, and even selecting the location for billboards with different themes must be considered precisely.