مطالعه راهبردهای یادگیری درک نوشتار زبان آموزان فرانسه،سطح مبتدی (مطالعه موردی آموزشگاههای زبان در تهران)
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2002;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77431
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهره عیوضی ابهری
- استاد راهنما
- مرضیه مهرابی
- چکیده
- تحقیق ارائه شده پیرامون موضوع راهبردهای درک مفهوم نوشتار که به هنگام فعالیت خواندن یک متن به کار میروند میباشد. خواندن به عنوان فعالیت ادراکی-بصری و عقلی معرفی شده است که در طی آن معنای متن از طریق بازسازی پیام کدگزاری شده به صورت اطلاعات گرافیکی رمز گشایی خواهد شد. فعالیت خواندن مبتنی بر دو فرآیند می باشد: یکی فرآیند رمزگشایی و دیگری فرآیند بازسازی محتوا؛ که فرآیند بازسازی محتوا از طریق درک مفهوم متن ایجاد خواهدشد. درواقع درک مفهوم نوشتار همان فرآیند ایجاد بازنمود محتوای متن نوشتار در ذهن است. راهبردهای درک مفهوم نوشتار شامل مجموعه ای از فنون و روشهاست که به زبان آموزان اجازه می دهد تا مشکلاتی را که به هنگام خواندن با آن مواجه هستند برطرف کنند. هدف این پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی راهبردهای درک مفهوم نوشتارکه زبان آموزان ایرانی در سطح مبتدی برای یادگیری زبان فرانسه به عنوان یک زبان خارجی به کار میبرند و دستیابی به بخشی از فرآیند ذهنی آنهاست. با استناد به مطالعات میدانی مان می توانیم اذعان داشته باشیم که اطلاعات زبانی زبان آموزان ایرانی در سطح مبتدی ، عاملی تاثیر گزار در فرآیند درک مفهوم نوشتار می باشد؛ عاملی که گاهی این درک مفهوم نوشتار را آسان و گاهی برعکس سخت و یا حتی غیر ممکن میکند. این اطلاعات زبانی شامل اطلاعات واژگانی و هم چنین اطلاعات دستوری زبان آموزان می باشد. در واقع برای زبان آموز ایرانی عوامل وابسطه به زبان نقش اساسی و عمده را در درک مفهوم نوشتار بازی می کند. اما در رابطه با راهبردهایی که زبان آموزان ایرانی در سطح مبتدی برای درک مفهوم یک متن نوشتار به کار میبرند می توانیم بگوییم که زبان آموزان ایرانی در سطح مبتدی بیشتر تمایل در به کارگیری راهبردهایی هم چون: راهبرد" حدس یا استدلال"، راهبرد "ارجاعی" یا " عاطفی به خصوص تکنیک "نادیده گرفتن مشکل" دارند. کلمات کلیدی: فعالیت خواندن، فر آیند درک مفهوم متن نوشتاری، راهبردهای درک مفهوم نوشتاری
- Abstract
- L'étude présentée porte sur les stratégies de la compréhension écrite mises en œuvre lors de l’activité de lecture d’un texte écrit. La lecture se définit comme une activité perceptivo-visuelle et intellectuelle qui permet de décoder le sens d’un texte par la reconstruction du message encodé sous forme d’information graphique. L’activité de lecture consiste en deux processus: le processus de décodage et celui de reconstruction du contenu du texte à lire ; ce dernier se réalisera à travers la compréhension de ce texte. En effet, la compréhension écrite désigne le processus d’élaboration d’une représentation du contenu d’un texte écrit. Les stratégies de la compréhension écrite sont l’ensemble des procédés, des techniques qui permettent aux apprenants de résoudre des problèmes qu’ils rencontrent au cours de sa lecture. Dans ce mémoire de master, notre objectif consiste à étudier les stratégies de la compréhension écrite des apprenants iraniens du niveau débutant lors de l’apprentissage du FLE et à accéder ainsi à une partie de leur processus mental. En prenant témoin nos études empiriques, nous pouvons affirmer que la connaissance linguistique des apprenants iraniens au niveau débutant, peut être considérée comme un élément intervenant dans le processus de la compréhension écrite ; l’élément qui facilite la compréhension écrite ou au contraire, celui qui la rend plus difficile ou même parfois impossible. Cette connaissance linguistique englobe la connaissance lexicale et syntaxique des apprenants. En effet, chez les apprenants iraniens du niveau débutant, les éléments « linguistiques » jouent le rôle primordial dans la compréhension d’un texte écrit. Concernant les stratégies de la compréhension écrite mises en œuvre per les apprenant iraniens lors de l’activité de lecture, d’après notre recherche, les apprenants iraniens de niveau débutant ont plus tendance à avoir recours aux stratégies de « devinement ou d’inférence », de « ressourcement » et à la stratégie « affective » notamment à la technique de « l’esquive des difficultés ». Mots clés: Activité de lecture, processus de la compréhension d’un texte écrit, stratégies de la compréhension écrite