عنوان پایان‌نامه

تاثیر شیوه آموزش فراگیر بر رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان کم توان مدارس ابتدایی شهر قزوین



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر شیوه آموزش فراگیر بر رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان کم توان مدارس ابتدایی شهر قزوین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1358;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78305;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1358;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78305
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمود شیخ

    جامع ترین سیستم آموزشی که در سال های اخیر در سطح دنیا در حال توسعه است آموزش فراگیر است. در این سیستم آموزشی همه افراد سالم و دارای اختلال؛ بالاخص افراد دارای کم توانی ذهنی از حقوق یکسان برخوردار بوده و با یکدیگر آموزش می بینند. نقش تربیت بدنی در بین سایر حوزه ها در این سیستم آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش مقایسه مهارت های حرکتی درشت کودکان کم توان ذهنی مدارس دارای آموزش فراگیر و آموزش استثنایی می باشد. در این راستا از بین مدارس شهر قزوین 38کودک دارای کم توانی ذهنی (20 دانش آموز در مدارس استثنائی و 18 دانش آموز در مدارس عادی) با میانگین سنی1/78 ± 10/89سال انتخاب شده و با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که نمرات رشد حرکتی درشت در مدارس کودکان عادی و با استفاده از سیستم آموزش فراگیر به صورت معناداری بهتر از نمرات رشد حرکتی کودکان در مدارس استثنائی بود (0.000P=). در ادامه نتیجه آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد چهار خرده مقیاس رشد حرکتی از جمله تعادل، سرعت دویدن و چابکی، هماهنگی دوسویه و قدرت در دانش آموزان کم توان ذهنی که در مدارس عادی مشغول به تحصیل بوده اند به صورت معناداری از دانش آموزان مدارس استثنائی بهتر بوده است. اما در خرده مقیاس سرعت عکس العمل نمرات گروه مدارس عادی دارای تفاوت معناداری با نمرات دانش آموزان مدارس استثنائی نداشت. لذا نتایج این تحقیق نشان داد که اگر دانش آموزان کم توان ذهنی در مدارس عادی و تحت سیستم آموزش فراگیر تحصیل نمایند رشد حرکتی بهتری داشته و در توانایی هایی از جمله تعادل، سرعت دویدن و چابکی، هماهنگی دوسویه و قدرت دارای نمرات بهتری از دانش آموزانی می شوند که در مدارس کودکان استثنائی تحصیل می نمایند.
    Abstract
    The most comprehensive educational system in the world is inclusive education. In this educational system, all subjects with and without disruption, in particular persons with intellectual disability have the same rights and are trained together. The physical education has a special role in this educational system. The main objective of this study was to compare the gross motor skills of children with intellectual disability in the schools with special education system and schools with inclusive education system. In this regard, 38 children with mental retardation (20 students in special schools and 18 students in regular schools) with an average age of 10.89 ± 1.78 years from among schools of Qazvin city were selected and evaluated using Bruininks Oseretsky test. The results of multivariate analysis of variance showed that gross motor development scores of mentally retarded children studying in normal schools which used inclusive education system were significantly better than motor development scores of mentally retarded children studying in special schools (P=0.000). ANOVA test results showed four subscales of motor development, including balance, speed and agility, bilateral coordination and power of the mentally retarded students studying in ordinary schools have been significantly better than students in special schools. But the reaction time scores of students in ordinary schools were not significantly different from the scores of students in special schools. Therefore, our findings showed that mentally retarded students educated in ordinary schools under inclusive education system had a better motor development and their abilities such as balance, speed and agility, bilateral coordination and power were better than students who were studying in special schools.