عنوان پایاننامه
بررسی تحلیلی و مقایسه ای فراوانی ازدواجهای شش گانه خویشاوندی ( پدر محور مادر محور مضاعف) و غیر خویشاوند ی در والدین کودکان عادی و اشتثنایی با انواع خاص زیستی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42295;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1445ع
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۸۷
- دانشجو
- پرستو نایب زاده
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی تحلیلی و مقایسه ای فراوانی انواع شش گانه ازدواج های خویشاوندی (پدرمحور، مادرمحور و مضاعف) و ازدواج های غیرخویشاوندی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا، معلول جسمی ـ حرکتی و عادی در سطح شهر تهران است. به همین منظور تعداد 102 نفر دانش آموز استثنائی عقب مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی ـ حرکتی و تعداد 1016 نفر از دانش آموزان عادی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از والدین دانش آموزان استثنائی، از چک لیست محقق ساخته 25 سؤالی و به همین منظور از چک لیست 7 سؤالی برای والدین کودکان عادی توسط استاد راهنما و گروهی از متخصصان این رشته ساخته و استفاده شده است. داده های بدست آمده، از طریق روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (مجذور خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که فراوانی ازدواج های خویشاوندی در بین والدین دانش آموزان استثنائی (3/35) به طور معناداری بیشتر از والدین دانش آموزان عادی (7/19) است. به این معنا که رابطه معناداری بین تولد کودک استثنائی (چهارگروه) و ازدواج خویشاوندی وجود دارد. علاوه بر آن میزان فراوانی معلولیت ها در فرزندان والدین خویشاوند بیشتر از والدین غیر خویشاوند در گروه والدین کودکان استثنایی است. در نهایت نتایج نشان داد که تفاوت معناداری میان نوع معلولیت فرزندان در انواع مختلف ازدواج خویشاوندی والدین کودکان استثنائی وجود ندارد.
- Abstract
- Present research aims at analytical and comparative investigation of frequency of six types of familial marriages (paternal, maternal, and the twofold) and unfamilial marriages in the parents of retarded, blind, deaf, physical and motor amputee and healthy children in Tehran city. To do so, 102 exceptional retarded, blind, deaf, and physical and motor amputee students and 1016 healthy students were selected. A checklist prepared by the researcher including 25 questions was used to gather the needed information from parents of exceptional students and also a 7 question checklist prepared by consultant professor and some other expertise in the field was used to gather information from parents of healthy students. Gathered information was analyzed using descriptive (frequency, percent, and frequency percent) and inferential statistics procedures (Chi-square). Results showed that the frequency of familial marriages among parents of exceptional students (35.3) is significantly more than that among parents of healthy students (19.7). This means that there is a significant relationship between the birth of an exceptional child (of all four types) and familial marriage. Besides, frequency of amputation is higher in relative parents than the unrelative parents. Finally, results showed that there is no significant difference between the child's type of the amputaton and the type of familial marriage in the parents of the exceptional children.