عنوان پایاننامه
تاثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عملکرد حرکتی و متغیرهای عصب روانشناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - رشد حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1340;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77673;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1340;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77673
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- ایوب هاشمی ایگدری
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عملکرد حرکتی و ویژگی های عصب روانشناختی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است. این تحقیق به روش تجربی با پیش آزمون و پس آزمون اجرا شده است. تعداد 36 کودک بر اساس معیار های دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلالات روانی نسخه چهارم و پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی از میان دانش آموزان پسر 10 تا 12 ساله منطقه یک شیراز غربال شدند. آزمودنی ها در ابتدا در پیش آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی شرکت کردند و برای بررسی ویژگی های عصب روانشناختی نیز از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز استفاد شد. سپس افراد به شکل تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل جای گرفتند. گروه تجربی تمرین های حرکتی منتخب را به مدت 24جلسه شصت دقیقه ای (سه جلسه در هفته) انجام دادند و در انتهای دوره هر دو گروه در پس آزمون شرکت نمودند. از روش تحلیل کوواریانس برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه مداخله تمرینی پس از اتمام دوره مداخله در 5 خرده آزمون تعادل، هماهنگی دوطرفه، سرعت پاسخ، کنترل بینایی حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی بهبود معناداری داشتند (05/0<P) و در دو خرده آزمون سرعت و چابکی و قدرت تغییر معناداری مشاهده نشد(05/0>P). همچنین در باره ویژگی های عصب روانشناختی نیز یافته های تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در تمامی متغیر های کارکرد های اجرایی و حسی – حرکتی مشاهده شد. برنامه تمرین های بدنی ارائه شده در این تحقیق ممکن است بتواند عملکرد حرکتی و شاخص های عصب روانشناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی را بهبود ببخشد.
- Abstract
- The aim of this study was to investigate the effect of regular exercise on motor function and neuropsychological characteristics of children with developmental coordination disorder. This experimental study was conducted with pretest and post test. There were 36 children on the basis of the instructions in the Diagnostic and Statistical of Mental Disorders fourth edition of the questionnaire and developmental coordination disorder among male students aged 10 to 12 were screened area of Shiraz. The subjects initially participated in the pre-test Oseretsky Bruininks motor proficiency and study the neuropsychological characteristics of neuropsychological Conner's questionnaire was used. The subjects were divided randomly into two experimental and control groups. The experimental group of motion exercises for 24 sessions of sixty minutes (three sessions per week) did and at the end of both groups participated in the test. Covariance analysis method was used for result analysis. Results show that training intervention group has significant improvement in five subtests balancing, bilateral coordination, response speed, visual-motor control and speed and dexterity of upper limb after comp completion of the course (P<0. 05). Significant changes were not seen in two speed and dexterity and power subject (P>0. 05). As well as about the characteristics of neuropsychological findings also showed that a significant difference between the experimental and control groups in all the variables executive functions and sensory - motor, respectively. According to obtained results we can say that Physical exercise programs provided in this research may be able to improve motor skill and Neuropsychological indices of DCD children.