عنوان پایان‌نامه

امکانات بکارگیری ادبیات نمایشی در آموزش زبان آلمانی با هدف ارتقاء مهارت‌های گفتاری و نوشتاری زبان آموزان در سطوح پایه و پیشرفته در چارچوب قوانین اروپا




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1999;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77442
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمدحسین حدادی

    چکیده در حوزه تحقیق زبان آلمانی بعنوان زبان بیگانه المانهای آموزشی زیادی از جمله یادگیری دانشجو محور، بهبود کلاس آموزشی فازبندی شده (فاز آماده سازی, فاز ارایه درس، فاز تقویت و فاز بکارگیری زبان) و نیز تمرین و تعمیق مهارت های دریافتی مانند خواندن, گوش دادن از یک سو و مهارت های تولیدی مانند صحبت کردن و نوشتن از سوی دیگر موضوع تحقیق می باشند. ولیکن همچنان مسائل بسیاری در حوزه بینافرهنگی، روش های جایگزین و یادگیری بر مبنای کنش و واکنش وجود دارند که باید دقیقتر مورد بررسی قرار گیرند. گزارش های تحقیقاتی مبتنی بر عصب شناسی زبان در زمینه یادگیری زبان خارجی نشان می دهند که مقوله ارتباط تنها به میزان اندکی از کلمات تشکیل شده است. این مقوله بیشتر مبتنی بر اشارات بدن، لحن و تأکید می باشد. مطابق با ارتباط مبتنی بر کنش و واکنش، در کلاس آموزش زبان آلمانی متد آموزشی جایگزین و آموزش مبتنی بر کنش و واکنش در کلاس زبان از جایگاه مهمی برخوردار هستند. قبل از هر چیز در حوزه ارتباط کلامی و نوشتاری نیاز به یافته های علمی و کاربردی احساس می شود که بتوان به آنها استناد کرد مانند ساختارهای کمکی ارتباطی در کلاس آموزش، اصطلاحات کاربردی که بتوان در راستای رسیدن به مقاصد روزمره از آنها بهره جست. دیالوگ های موجود در کتاب های آموزشی که در حقیقت باید در خدمت تمرین شاخصه های مکالمه مبتنی بر کاربردشناسی در زبان گفتاری و نوشتاری باشد، به لحاظ اساسی کافی نمی باشند. چراکه در اکثر کتب آموزشی در وهله اول ارائه متن، لغت و دستور زبان در کانون توجه قرار دارند. در حالیکه شاخصه های فوق باید در خدمت دیالوگ های کاربردی در روزمره مبتنی بر کنش و واکنش باشند. در پایان نامه کارشناسی ارشد حاضر استفاده از امکانات بکارگیری ادبیات نمایشی در راستای تقویت مهارت های گفتاری و نوشتاری برای زبان آموزان در سطوح A,B,C بر اساس چارچوب مشترک اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    Auf dem Forschungsgebiet Deutsch als Fremdsprache werden zwar viele Elemente des Unterrichts wie automones Lernen, Optimierung des fasierten Unterrichts - Einführungsphase, kontextuelle Phase, kognitive Phase und die Anwendungsphase-, aber auch F?rdern von rezeptiven Kompetenzen wie “Lesen”, “H?ren“ einerseits, produktiven wie “Sprechen” und “Schreiben” andrererseits beforscht, aber es gibt immer noch viele Lücken im Bereich des interkulturellen, alternativen und interaktiven Lernens, die geschlossen werden müssen. Aus den neurolinguistischen Forschungsberichten im Bereich des Fremdsprachenerwerbs geht hervor, dass die Kommunikation nur zu einem geringen Teil aus W?rtern besteht. Sie besteht vielmehr aus K?rpersprache und Intonation. Im Sinne der interaktiven Kommunikation im DaF-Unterricht f?llt der didaktisch-methodische Ansatz des alternativen und interaktiven Lernens im Sprachkurs ins Gewicht. Vor allem besteht in den Bereichen der mündlichen und schriftliche Kommunikation immer noch Bedarf an aufschlussreichen experimantellen wissenschaftlichen Befunden darüber, wie im Unterricht die Kommunikation f?rdernden Strukturen wie zum Beispiel die aufeinander aufbauenden Redemittel zum Umsetzen von situationsad?quaten Absichten im Alltag automatisiert werden k?nnen. Die in den Lehrwerken vorhandenen Dialoge, die der Einübung von diskursiv-pragmatischen Merkmalen in der gesprochenen und geschriebenen Sprache dienen sollen, erweisen sich substanziell als nicht ausreichend, da es in den meisten Lehrwerken in erster Linie um die Pr?sentation von Text, Wortschaztes und Grammatik geht, als diese grundlegenden Unterrichtselemente in interaktiven alltagstauglichen situationsbezogenen Dialogen zu vertiefen. In der vorliegenden Masterarbeit wurde die Anwendung der Einsatzm?glichkeiten der Dramatischen Dichtung zur F?rderung der Sprech- und Schreibfertigkeiten der DaF-Lernenden auf den A, B und C Stufen des Gemeinsamen Europ?ischen Referenzrahmens untersucht. Um zu beschreiben, wie sich der Einsatz von dramatischer Dichtung im DaF-Unterricht auf die produktiven Kompetenzen wie "Schreiben" und "Sprechen" auswirkt, wurde Dramatische Dichtung als Unterrichtsmaterial und zwar zur F?rderung der Sprech- und Schreibkompetenz eingesetzt.