عنوان پایاننامه
کالیبراسیون میدانی جریان سنج ها
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران- نقشه برداری- ژئودزی(هیدروگرافی)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3415;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77715;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3415;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77715
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- وحید رضاعلی
- چکیده
- جریان سنجی و کسب اطلاعات دقیق از جریان های دریایی در اکثر مطالعات و پروژه های مربوط به حوزه دریا از پارامترهای لازم و ضروری است که این امر مستلزم بکارگیری دستگاه ها و ابزارهای دقیق جریان سنجی است. صحت سنجی و کالیبراسیون برای بررسی عملکرد جریان سنج های دریایی برای کسب داده های صحیح از پارامترهای جریان (سرعت و جهت)، امری ضروری بوده که معمولا در آزمایشگاهای کالیبراسیون به روش های رایج و مطابق با استانداردهای بین المللی صورت می-گیرد. در این پایان نامه روشی ابتکاری برای کالیبراسیون جریان سنج های دریایی (نوع پروانه ای) ارائه شده است. در این روش با اتصال جریان سنج به بویه ای مجهز به دو گیرنده ی GNSS و کشیدن بویه بر روی آب دریاچه (بدون جریان) پارامترهای سرعت و جهت بوسیله جریان سنج و داده های موقعیت مکانی بویه بر روی آب ثبت می شود سپس از طریق داده های موقعیت، سرعت و جهت بویه به طور دقیق محاسبه و به عنوان ملاکی برای کالیبراسیون جریان سنج مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت بویه به دو روش مشتق گیری عددی و داپلر محاسبه و با سرعت ثبت شده ی جریان سنج مقایسه شده و متوسط اختلاف میان سرعت به روش مشتق گیری و سرعت جریان سنج 0150/0 متر بر ثانیه و متوسط اختلاف سرعت به روش داپلر با سرعت جریان سنج 0119/0- متر بر ثانیه برآورد گردید. با مقایسه ی جهت یا همان زاویه هدینگ بویه با جهت ثبت شده ی جریان سنج اختلافی به میزان "46'26 بدست آمد. برای اعتبار سنجی روش پیشنهادی، جریان سنج مورد استفاده در این تحقیق در آزمایشگاه کالیبراسیون نیز کالیبره و میزان اختلاف سرعت حاصل از جریان سنج با سرعت مرجع 0115/0 متر بر ثانیه محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که روش پیشنهادی در پایان نامه می تواند بدون نیاز به آزمایشگاه های پیشرفته، برای کالیبراسیون جریان سنج های دریایی مورد استفاده قرار گرفته و بعلاوه پارامتر هدینگ جریان سنج نیز به طور دقیق قابل کنترل خواهد بود. واژههای کلیدی: کالیبراسیون جریان سنج دریایی، GNSS، تعیین موقعیت کینماتیک نسبی، زاویه هدینگ، تعیین سرعت با GNSS
- Abstract
- Current metering and getting information from marine current velocity and direction are important and essential parameters in marine projects and studies. To achieve this, accurate and calibrated current meters should be used. Validation and calibration of the current meter is essential for achieve the correct current parameters (velocity and direction) which is usually done with respect to specific standards in calibration laboratories. In this thesis, an innovative method for calibration of the impeller marine current meters is presented. In this method, current meter is attached to a buoy that is equip with two GNSS receivers; and by towing it in a lake, velocity and heading of the current meter can be controlled. Simultaneously position data of the buoy from GNSS receives. Consequently the accurately calculated velocity and heading of the buoy from GNSS data can to be used to evaluate the current meter velocity and heading. Velocity of the buoy with numerical differential and Doppler method were calculated and compared with that of the current meter, and the mean difference between the velocity from differential method and velocity of the current meter 0.0150 m/s and the mean difference between the velocity from Doppler method and velocity of the current meter -0.0119 m/s is determined. By comparing the buoy direction (heading angle) with the direction of the current meter mean difference '26"46 is determined. To validate the proposed method, current meter also used in a calibration laboratory, and mean difference between velocity of the current meter and reference velocity 0.0115 m/s is computed. The results indicate that this method can be used for calibration of the marine current meters without the need to the dedicated laboratories. Besides, in this method, can also result in controlling the heading of the current meter, which could be considered as the advantage of the proposed method over the laboratory calibration. Keywords: Current meter calibration, GNSS, Kinematic relative positioning, Heading angle, Velocity by GNSS.