عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل مؤثر بر تجاریسازی ایدههای محصولات جدید در راستای کسب مزیت رقابتی با رویکرد بازارگرایی، مورد مطالعاتی: صنعت نرمافزار (شرکت همکاران سیستم)
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76909;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1153;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76909;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1153
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- سمیرا مهاجری
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- توسعه تکنولوژی و رشد تجارت جهانی امروزه به این معنی است که محیط تجاری به سرعت و دایم در حال تغییر است. حفظ بقای سازمانها در محیط رقابتی امروز راهی جز کسب مزیت رقابتی باقی نمیگذارد. کسب مزیت رقابتی امکان تقلید رقبا را محدود میکند. مطالعات بسیاری تأثیر تجاریسازی را بر کسب مزیت رقابتی بررسی کردهاند. شناخت رابطه تجاریسازی و مزیت رقابتی به رهنمودهای منجر میگردد که به کارگیری آنها به شرکتها برای کسب مزیت رقابتی کمک میکند. همچنین بر اساس مطالعات پیشین بازارگرایی نیز به عنوان رویکردی که فعالیتهای شرکتها را در تمام بخشها تحت تأثیر قرار میدهد میتواند در کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار باشد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر تجاریسازی بر مزیت رقابتی با متغیر تعدیلگر بازارگرایی است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- همبستگی است. همچنین از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است؛ که در میان متخصصان پنج شرکت فعال در صنعت نرمافزار توزیع گردید. دادههای این پژوهش به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای تحقیق نشان دادند که تجاریسازی بر مزیت رقابتی تأثیرگذار است اما بازارگرایی فقط بر رابطه تجاریسازی و بعد مزیت هزینه از مزیت رقابتی تأثیرگذار بوده است و بر رابطه تجاریسازی و تمایز و نیز تجاریسازی و ارزش مشتری تأثیرگذار نبوده است.
- Abstract
- Technology improvement and continuous growth in global commerce indicates the fast and continual change in this invironment. The only way for surviving in such invironment is competitive advantage that limits the probability of imitation of competitors. There are a lot of studies probing the effect of commercialization on competitive advantage. Recognition of relationship between commercialization and competitive advantage leads to finding ways help firms to gain competitive advantage. Fuethermore litrature shows market orientation as an approach that affects activities in all firm units in gaining competitive advantage. So the main purpose of this study is identification of commercialization effects on competitive advantage with moderating role of market orientation in the case of five software companies. Data collected by questionnaire is analysed by Structural Equation Modeling and Smart-PLS software. Findings indicate that commercialization positively affects competitive advantage. Also market orientation has a moderating effect on the direct relationship between commercialization and cost advantage but it doesn´t have a moderating effect on commercialization and differentiation or customer value. Keywords: commercialization, competitive advantage, market orientation, Structural Equation Modeling