عنوان پایان‌نامه

تحلیل اقتصادی اختلاط بنزین پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اراک با توجه به پارامترهای کیفی



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل اقتصادی اختلاط بنزین پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اراک با توجه به پارامترهای کیفی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 486;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77044;کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 486;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77044
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    مریم فیروزی
    استاد راهنما
    احمد حاجی نژاد

    از آنجائیکه بنزین بیشترین سهم محصول را در یک پالایشگاه میعانات گازی دارد، لذا برآورد قیمت مناسب و بهینه برای آن تاثیر مستقیم و بسزایی روی سودآوری پالایشگاه به همراه خواهد داشت و از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق به بررسی اختلاط بنزین در پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس از نقطه نظر فنی و اقتصادی پرداخته شده است. بهینه سازی اختلاط بنزین با در نظر گرفتن قیودی که پخش و پالایش برای مشخصه‌های اصلی بنزین اعلام کرده‌است مانند فشار بخار(RVP)، عدد اکتان و آروماتیک و با استفاده از بدست آوردن قیمت سر به سری هر یک از محصولات میانی که شامل ریفورمیت، آیزومریت و نفتای سنگین می‌باشد با هدف ماکزیمم سود و مینیموم هزینه بدست آمده است. برای رسیدن به این اهداف حالتهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است که شامل 8 حالت مورد مطالعه می‌باشد و در حالتهای 1 و 2 هدف رسیدن به بهترین نتایج فنی بوده است و حالتهای دیگر برای رسیدن به بهترین نتایج از نقطه نظر اقتصادی با لحاظ کردن استانداردهای فنی است. با توجه به نتایج بدست آمده از حالتهای مختلف، کمترین قیمت تمام شده مربوط به حالت 3 که بنزین تمام معمولی با شرایط کاهش سختی واحد CCR می باشد، است و حداقل سود با قیمت تمام شده‌ی این بنزین، 591.5 میلیون دلار در سال می باشد. در مقابل بیشترین قیمت تمام شده مربوط به بنزین کامل سوپر با MTBE که سود سالیانه آن 599.6 می‌باشد. با مقایسه این دو مورد مشخص می گردد که قیمت تمام شده حالت 8 با MTBE حدود 6% بیشتر از قیمت حالت 3 است اما سودآوری این حالت تنها 1.5% بیشتر از حالت 3 می گردد. حالت های 1 و 2 که بعد از حالت 3 از نظر قیمت پایین، قرار گرفته اند از نظر فنی قابل احتساب نمی باشند زیرا هر کدام با استاندارد بنزین تفاوت دارند. اولین حالت قابل قبول از نقطه نظر فنی، بعد از حالت 3، حالت 8 با اتانول است که قیمت تمام شده آن 1.7% یا 0.7 سنت در لیتر بیشتر از حالت 3 می باشد. همچنین سودآوری این حالت 2.5% بیشتر می باشد.
    Abstract
    Gasoline is the most important product in a gas condensate refinery. So, proper cost evaluation and optimization has direct and crucial effect on refinery profit. In this study, economical and teecnical evaluation of gasoline blending in Bandarabbas Persian Gulf Star Refinery has been studied. Gasoline blending optimization has been achieved by considering NIORD standard specification for main parameters, including, RVP, RON, Aromatic content and so on, and calculating break point price for middle products, reformate, isomerate and heavy naphtha, inaddition with the aim of maximum profit and also minimum cost. According to different cases result, the minimum price of gasoline has been achieved from case 3 with total regular gasoline pool by decreasing of CCR severity and minimum profit of this case is 591.5 M$/y. Also the maximum price of gasoline achieved from case 8 with total premium gasoline pool by MTE as an octane booster. Inaddition annual profit of this case is 599.6 M$/y.