عنوان پایاننامه
اندازه گیری کیفیت داده در داده های فروش شرکت لبنی دوشه آمل (هراز)
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76759;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76759
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- شهریار دادگر
- استاد راهنما
- بابک سهرابی یورتچی
- چکیده
- در عصر اطلاعات، داده های دیجیتال نقش مهمی را در همه ی ابعاد زندگی بازی می کنند. از ارسال یک پیام تا بزرگ ترین تصمیمات سازمانی، همه و همه وابسته به داده های ثبت شده در سیستم های اطلاعاتی هستند. بنابراین، کیفیت داده به عنوان تضمین کننده صحت و دقت این عملیات و تصمیمها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در بعد سازمانی، کیفیت کم داده می تواند منجر به زیان های چشمگیر و حتی شکست سازمان در فضای رقابتی امروز گردد. برای حل مسئله ی کیفیت داده، مانند هر مسئله ی کیفی دیگر، ابتدا باید کیفیت را اندازهگیری و در مرحله بعد راهکارهایی عملی برای بهبود آن در سازمان اجرا کرد. در همین راستا، در این تحقیق ابتدا ابعاد کیفیت داده بررسی و در مرحلهی بعد چارچوب هایی برای اندازه گیری و بهبود کیفیت شناسایی شدند. در فاز عملی، با توجه به شرایط و نیازمندی های سازمان مورد بررسی ابعاد مهم تر برای سازمان شناسایی و در مرحله ی بعد با استفاده از یکی از چارچوب ها اقدامات مربوط به بهبود کیفیت در سازمان عملی شدند. در نهایت به عنوان نتایج، برای هر کدام از مسائل شناسایی شده، یا کیفیت داده از طریق راه حل های داده ای همان جا بهبود پیدا کرد یا در سایر موارد فرآیندی برای بهبود کیفیت در طولانی مدت ارائه و پیاده سازی شد.
- Abstract
- The importance of having the correct Data with correct timing is absolutely vital to a logical and savvy decision making management, but what metrics make the quality of data high or low? In this research, a model for Data Quality Measurement using measurable data quality metrics is given, then using the aforementioned model an operational solution for the case studied in the research is proposed, then implemented and evaluated. Using a model for measurement of data quality with 15 independent variables such as Accuracy, Completeness, etc. that measure four types of Data Quality: Intrinsic, Contextual, Representational and Accessibility Data Quality. The whole operational database of Amol Doosheh Dairy Co. (Haraz) is used in this research.