عنوان پایان‌نامه

مکانیابی هاب در شرایط پویا و توسعه ی شبکه ی هاب



    دانشجو در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مکانیابی هاب در شرایط پویا و توسعه ی شبکه ی هاب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: F15;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79390;کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: F15;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79390
    تاریخ دفاع
    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    فریبرز جولای

    چکیده مدل های مکانیابی هاب ابزار استراتژیک تصمیم گیری به منظور برقراری جریان در سیستم های حمل و نقل بسیار به بسیار نقطه هستند. در این تحقیق مدل سازی شبکه ی حمل و نقل پویای مبتنی بر هاب با دیدگاه استراتژیک به هر دو زیر مسائل مکانیابی و مسیریابی جریان صورت گرفته است. ساختار شبکه ی حاصله یک ساختار استراتژیک وابسته به عامل استراتژیک مستقل نظیر مکانیابی استراتژیک یک هاب جدید و یا حذف استراتژیک یک هاب موجود و نظایر آن است. برخلاف روند کنونی تحقیقات صورت گرفته در ادبیان مکانیابی پویای هاب، ساختار مورد نظر به برنامه-ریزی آتی تغییرات جزئی مسیرها و اتصالات شبکه نمی پردازد. در صورتی که در این ساختار دستکم یک عامل استراتژیک مستقل آتی برنامه ریزی نگردد، شکل شبکه ی حاصله ایستا خواهد بود. شبکه ی حاصل از مدل های ارائه شده معرف طراحی شبکه ی استوار در برابر تغییرات جزئی آتی در هزینه ها ی پردازش جریان و یا طراحی شبکه حمل و نقل است. به منظور مدل سازی ساختار مذکور، فرمول بندی های عدد صحیح مختلط مکانیابی هاب با استفاده از متغیرهای پیوسته ی جریان برای دو حالت عدم وجود طراحی بر شبکه ی اتصالات و وجود طراحی شبکه ی مبتنی بر هزینه ی استفاده از اتصالات با در نظر گرفتن فرضیات ساده ساز اولیه بر داده های چند دوره ای ارائه گردیده است. کلیه-ی مدل های ارائه شده با استفاده از یک نسخه توسعه یافته از مجموعه داده های مرجع CAB25 و با استفاده از روابط داده سازی جدید و با استنباط از مجموعه داده های مذکور بصورت کامل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده بیانگر مناسب بودن شبکه استراتژیک حاصله از منظر هزینه ای و قابلیت بروزرسانی استراتژیک و مدیریت ساده تر شبکه ی مذکور است. واژگان کلیدی: مکانیابی هاب در شرایط پویا، مکانیابی هاب، طراحی شبکه، فرمول بندی های برنامه ریزی عدد صحیح مختلط
    Abstract
    Abstract Hub location models are strategic tools of planning OD flows in many-to-many transportation networks. In this thesis we present a strategic multi-period modeling concept focusing on both location and routing sub-problems. Resulting structures are strategic factor-dependent networks in which only independent strategic decisions such as locating future hubs, relocating existing hubs etc. can change dependent network structures. In this type of dynamic network structure, absence of at least one future independent strategic decision results in a static network structure. In fact resulting network structure will be robust against small future changes in flow processing costs and network design. In order to model the concept, we present general flow based MILP formulations in the case of presence/absence of network design using simplifying assumptions on multi-period data. We analyzed our proposed models using an augmented version of prominent CAB25 dataset. Results of analyzing a large number of instances shows that the strategic factor-dependent dynamic network structure is rational in terms of cost and managing dynamic hub networks. Keywords: Dynamic Hub Location Hub Location Network Design MILP Formulations