اپر بخشی پرورش شناختی رایانه ای بر عملکرد خواندن کودکان نارسا خوان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 612;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67071
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- بهناز نوید
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- رویکرد آموزش شناختی رایانه¬ای می¬تواند به عنوان رویکرد درمانی مؤثر برای کودکان با نارساخوانی مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش¬های بسیاری نشان داده¬اند که استفاده از این رویکرد درمانی می¬تواند در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان اثرگذار باشد. به این منظور در این پژوهش 20 کودک با نارساخوانی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند، که 10 نفر آنها از مراجعه کنندگان کلینیک آتیه بودند که در گروه آزمایش جایدهی شدند، 10 نفر دیگر نمونه کودکان با نارساخوانی که از طریق نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و در گروه کنترل قرار گرفتند. به منظور ارزیابی سطح روان خوانی و درک مطلب کودکان از هر دو گروه آزمون خواندن (کرمی نوری و مرادی، 1387) گرفته شد. پس از آن کودکان گروه آزمایش در 20 جلسه (به مدت 5 هفته، هر هفته 2 جلسه ) از نرم افزار پرورش شناختی captain’s log استفاده نمودند. در پایان این دوره مجددا از هر دو گروه، آزمون خواندن گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که نمرات هر دو گروه افزایش یافته، اما نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری بالاتر بود و این مطلب نشان دهنده این است که مداخله درمانی تاثیر گذار بوده است. به منظور بررسی دقیق¬تر از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد که نتایج آن نیز نشان داد که در تمام خرده آزمون¬های درک متن و خواندن کلمات، نمرات معنادار حاصل شده است. به طور کل، بر اساس یافته¬های این پژوهش، می¬توان گفت که استفاده از نرم افزار پرورش شناختی باعث بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان می¬شود. واژه های کلیدی: پرورش شناختی، درک مطلب خواندن، روانی خواندن، اختلالات یادگیری، نارساخوانی
- Abstract
- Computerized cognitive training approach can be as an effective therapeutic approach to use for children with dyslexia. Many studies have shown that the use of this treatment approach can be effective in improving reading performance of children with dyslexia. In order to study effectiveness of this treatment ?? children with dyslexia were selected as a sample group, ?? of whom were refer to the ATIEH Clinic and positioning in the experimental group, ?? other (sample) were selected through availability sampling and positioning in control group. In order to assess children’s level of reading fluency and comprehension, the reading test was administered to both groups. after that, children of experimental group used the cognitive training software (captain’s log) for ?? session (for ?weeks??? sessions per week). At the end of this period, the reading test administered again to both groups. The results of multiple covariance analysis test showed that scores increased in both groups, but the scores of the experimental group was significantly higher in comparison with the control group, and this result indicates that this treatment intervention was effective. In order to more accurate examination, the one variable covariance analysis test was used which showed that in all sub-tests of vocabulary reading and comprehension, significant scores has been achieved. Totally, the result of this study showed that the use of this cognitive training software can be effective in improving reading performance of children with dyslexia. Key words: cognitive training, reading comprehension, reading fluency, learning disorder, dyslexia.