پیش بینی پتانسیل وابسته به رویداد(ERP)بر اساس عملکرد دیداری شنیداری (IVA)کودکان بیش فعال/کم توجه و کودکان سالم
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 592;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64809
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمدحسین اطهاری نیکوروان
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- مقدمه: در این تحقیق سعی بر آن شده است که بین عملکرد دیداری شنیداری افراد و پتانسیل وابسته به رویداد در نقاط جلویی سر آنان در دو گروه کودکان سالم و بیش فعال- کم توجه با توجه به جنسیت آنان همبستگی گرفته شود. امروزه کودکان بیش فعال بسیاری در مدارس در حال تحصیل اند که بر این اساس نیازی جدی در شناختن و پرورش این کودکان احساس می شود. جامعه، نمونه، ابزار پژوهش و روش جمع آوری داده ها: جامعه ی این تحقیق کلیه ی کودکان سالم و بیش فعال کم توجه شهر تهران در سنین دبستان می باشد. روش نمونه گیری نمونه ی در دسترس و مراجعه کننده به کلینیک آتیه در سال 1393 می باشد. بر اساس تشخیص روان پزشک این مراجعه کننده گان به دو دسته ی بیش فعال و کم توجه از سویی و سالم از سویی دیگر تقسیم شدند. سپس این افراد در آزمون عملکرد دیداری شنیداری (IVA) شرکت جستند و نمره ی زیر مقیاس های آن ها به دست آمد. سپس از این افراد جهت ضبط پتانسیل وابسته به رویداد(ERP) دعوت به عمل آمد. آزمون استفاده شده در این ضبط از دسته آزمون های Go/NoGo و با نام Visual P300 می باشد. یافته ها: یافته ها نشان داد عملکرد دختران سالم در زیر مقیاس کنترل پاسخ و وظیفه ی Go در ناحیه ی F4 و زیر مقیاس توجه و وظیفه ی NoGo در ناحیه ی F4 همبستگی دارد. از طرفی دختران ADHD در زیر مقیاس کنترل پاسخ و وظیفه ی NoGo در ناحیه ی F3 همبستگی وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که عملکرد ضعیف دختران ADHD در احتمالا ناشی از تفاوت منطقه ی پردازشی این کودکان می باشد. کلمات کلیدی: پتانسیل وابسته به رویداد، عملکرد دیداری شنیداری، کودکان بیش فعال کم توجه، ERP، IVA، Go/NoGo، Visoual P300.
- Abstract
- Abstract Introduction: this paper tries to correlate people’s audio-visual function and event-related potential at the frontal points of their brains in two groups: normal and attention deficit-hyperactivity children (in accordance to their sexualities). Today, many hyperactivity children are studying in schools. Then, it is necessary to understand and nurture these children seriously. Population, sample, instruments, and method of collecting data: population of this research is all the normal and attention deficit-hyperactivity children of Tehran city who are studying at the elementary school. Method of sampling is convenience sampling and clients who come to Atieh clinic in 1393. Based on the psychiatrist’s recognition, clients are divided to two groups: attention deficit-hyperactivity and normal children. Then, these persons participated in audio-visual function test (IVA) and their subscales scores were obtained. After that, they were invited for recording of event-related potential (ERP). The used test in this recording is related to Go/NoGo tests whose name is: Visual P300. Results: results showed that normal girls’ function in response control subscale and Go task in F4 area correlates with attention subscale and NoGo task in F4 area. In addition, in ADHD girls, there is a correlation between response control subscale and NoGo task in F3 area. Discussion: this research showed that ADHD girls’ poor function is probably because of their different processing area. Key words: event-related potential, audio-visual function, ADHD children, ERP, IVA, Go/NoGo, Visual P300.