عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر پذیرش یادگیری سیار
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64985
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- احسان مرتضوی
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- دستگاههای سیار با گذر زمان محبوبیت بیشتری در سطح جهان کسب میکنند. این محبوبیت موجب شده است که صنعت آموزش نیز به دنبال یافتن راهی برای استفاده از دستگاههای سیار برای آموزش و یادگیری باشد و از دستگاههای سیار بهعنوان ابزاری آموزشی برای حصول یادگیری فردی در هر زمان و مکان استفاده کند. از آنجا که شناخت عوامل تأثیرگذار بر پذیرش هر فناوری جدید گام اول در پیادهسازی آن است، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری سیار میباشد. بهمنظور نیل به این هدف از مدل رفتار برنامهریزیشده استفادهشده است و متغیر سرزندگی درک شده نیز برای پوشش دادن انگیزشهای درونی به مدل افزودهشده است. جامعه موردمطالعه این پژوهش دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد است که نهایتاً 318 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه مذکور جهت تائید روایی در اختیار اساتید محترم راهنما، مشاور و اساتید دانشکدههای مدیریت تهران و فردوسی قرار گرفت که با اعمال تغییرات لازم روایی محتوایی پرسشنامه مورد تائید واقع شد و همچنین از روایی سازه در قالب تحلیل عاملی تائیدی نیز استفاده گردید. علاوهبراین، برای سنجش پایایی پرسشنامه، تعداد 30 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع گردید و سپس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و با توجه به نتایج ضرایب محاسبه شده پایایی آن نیز مورد تائید واقع شد. در مرحله بعد بهمنظور آزمون فرضیات مطرحشده بر پایه مدل مورد مطالعه، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل و نهایتاً برای مقایسه وضعیت پذیرش در دو جامعه مورد مطالعه از نرمافزار PLS Visual استفاده گردید. نتایج نشان داد که هر سه متغیر اصلی تئوری رفتار برنامهریزیشده با قصد رفتاری رابطه مستقیم و معنادار دارند و تنها روابط سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با نگرش و رابطه استقلال یادگیری با کنترل رفتاری درک شده تأیید نشدند. مقایسه پذیرش در دو جامعه نیز نشان داد تنها تأثیر آمادگی دانشجویان بر هنجارهای ذهنی در بین دو جامعه تفاوت معناداری دارد.
- Abstract
- Mobile devices have gained global popularity along time. This popularity has led the education industry to look for ways to use mobile devices for teaching, learning and using them as learning tools for users to achieve self learning anytime and anywhere. Since, understanding the factors affecting the adoption of any new technology is the first step in its implementation, the main objective of this study is to identify factors affecting the mobile learning adoption. In order to achieve this goal, a modified version of the theory of planned behavior was used as theoretical foundation and perceived playfulness was added as an additional variable to cover intrinsic motivations. The study population consisted of undergraduate, graduate and Ph.D. students of the Faculty of Management of Tehran University and Faculty of Economic and Administrative Sciences of Ferdowsi University of Mashhad. In this research, data was collected by means of questionnaire and at the end, 318 responses was obtained from students’ data. Content validity of questionnaire was approved using Professors’ views in both Tehran University and ferdowsi university faculty of management and Confirmatory factor analysis were used to approve construct validity. Furthermore, 30 questionnaires were distributed among students to assess the reliability of the questionnaire and Cronbach’s alpha coefficients were calculated. Therefore reliability of questionnaire was proved. In order to test the hypotheses proposed by the research model, structural equation model was used by Lisrel software. Then, Visual PLS software was used to compare acceptance level of two universities. The results showed that the three main variables of the theory of planned behavior have direct and significant relationship with behavioral intention. The relationship between perceived ease of use and perceived usefulness with attitude and the relationship between learning autonomy and perceived behavioral control were not confirmed. Results also showed that influence of student readiness on subjective norms is a significant difference between the two universities. Keywords: Mobile learning, Adoption, Theory of Planned Behavior, Structural Equation Modeling