طراحی واسط کاربر برای نرم افزار فعال کننده سیستم بینایی در مبتلایان به تنبلی چشم
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10816;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69855
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- زهرا نوری
- استاد راهنما
- یاسمن خداداده, علیرضا اژدری
- چکیده
- چکیده درمان تنبلی چشم به عنوان یکی از بیماری¬های شایع چشمی با میزان شیوع 3 الی 5 درصد جامعه از اهمیت ویژه¬ای برخوردار بوده و تلاش در جهت راه¬های درمان آن از نیازهای مبرم جامعه است. در حال حاضر درمان¬های متفاوتی برای این بیماری وجود دارد که یکی از آنها استفاده از نرم¬افزار طراحی شده¬ی حاصل همکاری دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شرکت فراکاوش است که اپتوسیس نام دارد. عدم رعایت مبانی طراحی تعامل و اصول طراحی واسط کاربر در این نرم افزار، کیفیت تعامل کاربر با آن را در سطح بسیار پایینی قرار داده است. در این پژوهش با در نظر گرفتن اصول طراحی واسط کاربر و با استفاده از رویکرد طراحی کاربرمحور سعی بر ارتقاء تعامل کاربر با نرم¬افزار بوده است. در این راستا با پیاده¬سازی مراحل فرایند طراحی کاربرمحور که عبارتند از مشخص کردن و درک بستر استفاده، مشخص کردن نیازهای کاربر و سازمان، ایجاد راه¬حل¬های طراحی و ارزیابی طرح¬ها بر اساس نیازها، الزامات طراحی دوباره نرم¬افزار مشخص شد و به ایجاد راه¬حل¬های طراحی انجامید. در بخش ارزیابی پروتوتایپ¬های ساخته شده با استفاده از تست کاربردپذیری با 12 شرکت¬کننده که 6 نفر آن¬ها زن و 6 نفر مرد بودند، مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن در توسعه طرح نهایی به کار گرفته شد. نرم¬افزار به گونه¬ای تغییر یافت که کاربر در ارتباط با آن از حالت منفعل به حالت فعال تغییر وضعیت داده و تعهد صرف در برابر کار کردن با نرم¬افزار، جای خود را به لذت تعامل با آن داده است.
- Abstract
- Abstract “Amblyopia” (lazy eye) as one of the most common eye diseases with the rate of 3 to 5 percent requires high attention to be cured. There are some treatments for this eye problem, including the “Optosys” software that is developed by the collaboration between “The School of Rehabilitation Sciences” of “Iran University of Medical Sciences” and “Farakavosh” company in Iran. Ignoring the fundamental principles of Interaction Design and User Interface (UI) in this software has led to a low quality user experience and interaction. In this project, the design of the mentioned software has been improved using the principles of User Interface and Interaction Design with UserCentered Design approach. Guidelines for redesigning the software were developed using the UCD process including defining and understanding the usage context, identifying organizational and user’s needs, developing design solutions and evaluating the concepts based on needs. In the stage of evaluating prototypes, 12 participants including 6 men and 6 women were tested using the usability test approach that and the retrieved results were used for final design development stage. The software was redesigned so that the role of user changed from passive to active and the strict devotion of user to the software and the test was replaced by a joyful interaction. Keywords: User Interface, Amblyopia, lazy eye, User-Centered Design, Usability