عنوان پایاننامه
برسی تاریخی دوران تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر وضعیت تئاتر کشور بین سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۷۰
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65414
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- آهو تعلیمی
- چکیده
- چکیده پیدایش تئاتر خصوصی در ایران رویداد مهمی بود که به موجب آن تحول و گذر از نمایش تفننی دور? ناصری به سوی تئاتر فاخر به شیو? اروپایی شکل گرفت. تا پیش از پیدایش گروه¬های تئاتر خصوصی، تنها نوع نمایش¬هایی که در ایران اجرا می¬شد، تقلید و تعزیه بود، اما همزمان با گسترش موج انجمن گرایی در اوایل دور? مشروطه و تشکیل گروه¬های تئاتری با سرمای? شخصی، نمایش در ایران با هدف تنویر افکار عمومی، به عنوان هنری مستقل، شکل جدی¬تری به خود گرفت و با تأمین خود از لحاظ مالی، گسترش بیشتری یافت و وارد مرحل? جدیدی از حیات خود گشت به طوریکه نخستین ریشه¬های تئاتر حرفه¬ای در ایران شکل گرفت. این گروه¬های مستقل تئاتری با حضور جمعی از معاریف و بزرگان روشنفکر و تجدد¬خواه ــ که نظیر آنان هرگز در طول تاریخ تئاتر ایران تکرار نگردید ــ ، با اجرای نمایش¬هایی با مضامین میهنی، ضد استبدادی، ضد خرافات و دفاع از علم و عدالت، علاوه بر آنکه سهم بسزایی در جهت بیداری مردم و ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ مردم روزگار خود داشتند، پایه¬¬گذار شیو? نوینی در نمایش ایرانی نیز گردیدند. اما متأسفانه این جریان بالنده دیری نپایید و با وجود کارشکنی¬ها و عوامل بازدارند? بسیاری متوقف گشت و ستار? آن برای همیشه به خاموشی گرایید. این مقاله در نظر دارد با توجه به وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور بین سال¬های 1320 تا 1370.ش و همچنین با مطالعه پیرامون وضعیت نمایش و محدودیت¬های حاکم بر آن از دیدگاه تاریخی، بعد از پرداختن به اهمیت و تا?ثیر پیدایش تئاترهای خصوصی در ایران، دلایل توقف این جریان مهم تئاتری را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
- Abstract
- Abstract The advent of private theatre in Iran was an important phenomenonthat due to that there was a change from dramatic entertainment of NaseriPeriod to high art of European Style.Before the inauguration of the groups of private theatre, the only dramas which had been played were imitation and elegy.However,along withthe development of the trend of community activism in early Constitutional era and holding theatrical groups by private investment, drama became an important art in Iran, pursuing the purpose of illuminating the people’s thoughtsand by financing itself, developed itself more and entered a new phase of its life cycle and the first roots of professional theatre were formed in Iran. These independent theatrical groups benefited from some celebrities and thinkers as well as some modernists that were a unique generation, performed dramas with concepts of nationalism, anti- dictatorship, anti- superstitious, and defended knowledge and justice that had a deep impact on people’s awareness and the culture of his own people, inaugurated and a new way in Iran Drama. But this developing progress did not last long and in spite of oppositions and other obstacles a majority of them ceased and its light had for always been stopped. This thesis is to consider the political, social situation of the state between 1320 and 1370 as well as studying the situation of drama and the limitations imposed on it using historical approach , after considering the importance and the effect of advent of private theatres in Iran, the main causes of stopping this important theatrical stream to be analyzed. Key Words: Private Theatre, Dramatic Arts, Theatre Halls