عنوان پایان‌نامه

بررسی عددی احتراق و آلایندگی در موتور تک سیلندر گازسوز آزمایشگاهی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عددی احتراق و آلایندگی در موتور تک سیلندر گازسوز آزمایشگاهی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2823;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66077
    تاریخ دفاع
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    وحید اصفهانیان

    امروزه موتورهای گازسوز به دلیل داشتن قابلیت زیاد کاهش آلاینـدگی مورد توجه فراوانی قرارگرفته اند و روش هـای مختلفـی بـرای کـاهش آلایندگی در این موتورها به کار گرفته شده است. از آنجایی که انجام تست های آزمایشگاهی زمان بر و پرهزینه بوده است، همواره محققین به دنبال مدل-های عددی برای کارهای پژوهشی خود بوده اند. پژوهش حاضر به روش عددی برای مطالعه ی تاثیر پارامترهای مختلف بر میزان آلایندگی های خروجی از یک موتور تک سیلندر آزمایشگاهی انجام گرفته و نتایج ان با مقادیر تجربی به دست آمده در آزمایشگاه موتور دانشگاه تهران مقایسه شده است. شرایط عملکردی محدود به آلایندگی، با مدل صفربعدی و دوناحیه ای احتراق، مورد پیش بینی قرار گرفت. تا قبل از این مدل های عددی سیکل باز عموما برای سوخت بنزین کالیبره شده بودند. بنابراین مدل عددی که برای گاز کالیبره شده باشد بسیار مفید خواهد بود. لذا در پژوهش حاضر مدل عددی برای میزان آلایندگی و گاز G20 توسعه یافته است. کلیه ی شبیه سازی های موتور با استفاده از نرم افزار AVL BOOST توسعه یافته و در نهایت، نتایج آن با نتایج تجربی مقایسه شده است. واژگان کلیدی: مدل سازی عددی، موتور گازسوز، آلایندگی، AVL BOOST
    Abstract
    The impact of motor vehicle emissions can be considered in terms of the health and envorimental risks that the pollutants cuase when introduced in to the air. Considering the high cost of experiments and the difficult in setup and procedure, especially in internal combustion engines, the numerical simulations are be considered for sience. The most aim of this study is to calibrating the single cylinder engine with experimental data in various comperation ratio and loads and compare the numerical pressure curves, fuel consumption and pollutants whith experimental data. The simulation of engine was performed with the AVL BOOST software, which solving the Euler equations via 1-D assumptions in manifolds and zero or semi dimensional analysis in combustion engine. The fuel of engine in this study was G20 and the present model can be run with other fuels with lowest error without to new calibration. Finaly the suitable calibration factors of all elements in engine provided. Keywords: Numerical simulation, CNG vehicles, pollutants, AVL BOOST software.