عنوان پایان‌نامه

سوژگی در شعر غنایی و حاشیه گرایی واژگون ساز: نقدی بر دفتر شعر از تزلزلها اثر جوشپکات با استفاده از نظریه های سوژگی ناتمام/تحت محاکمه و حاشیه گرایی ژولیا کریستوا




    دانشجو
    محسن جباری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1765;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64982
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    جو شپکات یکی از برجسته ترین نویسنده ها در شعر معاصر بریتانیا است و اشعار او بخاطر پرداختن به مضامین گوناگون حاشیه گرایی – موقعیت زنان در ایدئولوژی مردسالارانه، شخصیتهای اسطوره ای قادر به تغییر شکل، سلولهای واقع در مرز بدن – مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گرفته است. یکی از مشخصه های منحصر به فرد این اشعار ترکیب گفتمان شعر، علوم طبیعی و اسطوره است. این پایان نامه آثار شپکات را در بافت ادبی-اجتماعی شعر معاصر زنان بریتانیایی اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 قرار داده، و با استفاده از نظریه های روانکاو-زبان شناس فرانسوی-بلغار ژولیا کریستوا (-1967) نقدی بر گزیده ای از اشعار شپکات ارائه می دهد. در ابتدا تاثیر شاعر آمریکایی الیزابت بیشاپ (1979-1911) و هنرمند بریتانیایی هلن چدویک (1996-1953) بر آثار شپکات بررسی می شود. سپس نظریه های سمیوتیک و سمبولیک، سوژگی ناتمام، و اَبژکسیون – که در چندین اثر از کریستوا معرفی و بسط داده می شوند: انقلاب در زبان شعر (1974)، قدرت وحشت: نوشته ای در باب اَبژکسیون (1982) – به تفصیل توضیح داده شده، و خوانشی نقدی از دفتر شعر از تزلزلها (2010) و برترین اشعار (1998-1988) جو شپکات به صورت گزیده ارائه می شود. در انتها با در نظر گرفتن علاقه ی شپکات به گفتمان علوم طبیعی و اسطوره، تاثیر الهام گرفتن از علوم و بازنویسی اسطوره ها از منظر زنان مورد بحث قرار می گیرد. با بهره گیری از نظریه های روانشناختی ژولیا کریستوا، امید است این پایان نامه به درک بهتر و عمیق تر تاثیر واژگون ساز پروژه ی شعری جو شپکات کمک کند.
    Abstract
    Abstract Jo Shapcott is among the most influential figures in contemporary British poetry and her poetry has been acclaimed for its celebration of the marginal in all its permutations, encompassing the subject position of women within patriarchal ideology, mythological characters capable of transformation, and even the cells in the skin demarcating the borders of the body. As such, her blend of the discourses of poetry, science and mythology is arguably unprecedented in English poetry. The present thesis contextualizes Shapcott’s work in the history of late 20th- and early 21st-century British women poetry and applies the theories of the French-Bulgarian linguist and psychoanalyst Julia Kristeva (1967-) to a selection of her poems. First, it elucidates the influence of the American poet Elizabeth Bishop and the British conceptual artist Helen Chadwick on Shapcott’s work. Second, this thesis discusses the interrelated notions of the semiotic and symbolic, the subject in process, and abjection—as presented in Kristeva’s Revolution in Poetic Language (1974) and Powers of Horror: An Essay on Abjection (1982)—and provides a lucid application of them to Shapcott’s latest collection of poetry Of Mutability (2010) alongside a few poems from her Selected Poems (1988-1998). Finally, taking Shapcott’s interest in science and myth into consideration, it demonstrates the radical implications of her re-writing of myths and incorporation of modern science as a source of inspiration. Drawing on the theories of Julia Kristeva, this thesis hopes to contribute to a deep appreciation of the subversiveness of Shapcott’s poetic project.