عنوان پایاننامه
تخمین میزان انتشار آلاینده های ذره ای زیر ۵/۲ میکرون خروجی از منابع متحرک شهر تهران با استفاده از روش تونل
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست -آلودگی هوا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70171
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- شریف مردی
- استاد راهنما
- خسرو اشرفی
- چکیده
- چکیده: روش تونل در انلدازه گیری آالینلده های ذرهای ناوگان عبوری یکی از بهترین و مناسللل ترین روشهای موجود در میان اندازهگیریهای واقعی محسوب میشود. در این پایان نامه با استفاده از این روش، ضری انتشار ذرات کمتر از 2/5 میکرومتر )PM2.5( تولیدی از ناوگان عبوری تون رسالت تهران اندازهگیری و محاسبه میشود. تون رسلالت سلازه ای 058 متری اسلت که اکرر خودروهای عبوری از آن شام خودروهای سب می باشد. این سازه دارای دو مقطع عبوری بیضی شک جدا از هم میباشد. با توجه به مقتضیات روش تون در این مطالعه در تون رسالت دو ایستگاه سنجش تعیین و در هر کدام ی دستگاه نمونهگیر هوای SKC، با فیلترهای جمعآوری ذرات کمتر از 2/5 میکرومتر تعبیه شللد. نمونهگیری طی 5 روز متوالی ی هفتهی کاری انجام و مدت زمان هر نمونهگیری 5 سلاعت تعیین شلد. با توجه به نمونه های جمعآوری شلده و توزین نمونه ها ضلری انتشار PM2.5 محاسلبه شد. در خل نمونه برداری، ناوگان عبوری از میان دو ایستگاه توسط دستگاه شمارشگر تعبیه شده در تون شلمارش شلد، که 111،535 خودرو با میانگین سرعت 25/4 و 51/2 کیلومتر بر ساعت بهترتی در حالت سلب و سلنگین ترافی از مقطع عبور کرده است. 22/2% خودروهای عبوری سب بوده و میانگین نرخ انتشار 122/21±10 میکروگرم بر خودرو بر کیلومتر )µg veh-1 km-1( محاسللبه شللد. این مطالعه برای اولین بار در کشور جهت تخمین و گزارش ضری انتشار PM2.5 به روش تون انجام شده است. به منظور تخمین میزان انتشار آالیندههای ذرهای زیر 2/5 میکرون )PM2.5( خروجی از منابع متحرک شهر تهران با توجه به نتایج بهدست آمده از تون رسالت، ابتدا ویژگیهای ناوگان عبوری از شهر در خیابانهای اصلی و ناوگان عبوری از تون در دو مسیر رفت و برگشت مورد مقایسه قرار گرفت که 20/33 و 110/20 ضری انتشار میانگین بهدست آمده از دو مسیر به ترتی رفت و برگشت بوده است. و نیز در محدودهی میانگین سرعت عبوری خودروها در تون انطباق خوبی بین ضری انتشار در تون و سطح مشاهده شد.
- Abstract
- Abstract One of the main sources of air pollution in the municipal areas is vehicles exhaust. In this study, emission factor (EF) for PM2.5 from mobile sources is obtained under real-world conditions using Resalat Tunnel as an experimental instance. Resalat Tunnel is a 850 m-long structure mainly used by light-duty gasoline powered vehicles. It is constructed of two independent bores that have a semicircular cross section. Resalat Tunnel is one of the important transportation paths that connects Tehran’s two main highways. It can represent an appropriate statistical population of Tehran’s fleet. Two stations are considered in the tunnel for PM2.5 sampling. At each station, SKC air sampling devices with Cellulosic filters have been placed to collect particulate matter samples. PM2.5 samples were obtained using 5-hr periods in 5 days. From the collected samples, PM2.5 EF were calculated. During the sampling periods of this study, a fleet of 116,735 vehicles passed through the tunnel with average speed from 27.4 km h-1 to 51.2 km h-1 . 97.8% of the total vehicles were gasoline-powered. Average emission factor of 122.21 ± 18 ??g vehicle-1 km-1 for PM2.5 has been obtained. This is the first study in the country that reports EF of PM2.5 obtained from a tunnel study. Keywords: Particulate matter; Emission factor; Mobile source; Tunnel study