عنوان پایان‌نامه

طراحی ظروف بومی گیلان بارویکرد احساس گرا



    دانشجو در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی ظروف بومی گیلان بارویکرد احساس گرا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 578;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70154
    تاریخ دفاع
    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    لاله اکبر
    استاد راهنما
    مریم سادات خلیلی

    فرهنگ غنی گیلان‌، طبیعت زیبا و بی‌بدیلش‌، پیشرو بودنش در جذب تمدن‌های خوب دنیا با توجه به تاریخ منطقه و ارتباط آن با سایر کشورها‌، جاذبه‌های گردشگری و روح زیبایی که در این جغرافیا در مردمانش نقش بسته موجب شده است که با توجه به پتانسیل‌های موجود‌، مورد رصد بسیاری از پژوهشگران قرار گیرد. علاقه‌مندی به طراحی ظروف‌، که یکی از شاخه‌های طراحی صنعتی است‌، موجب شد تا با بررسی نمادهای سنتی گیلان‌، مواد‌، نقوش و رنگ‌ها و ارتباط نشانه‌های فرهنگی و بومی این منطقه طرح‌های تازه‌تری با حفظ اصالت و هویت اولیه‌شان با الهام از المان‌های آن برای این هنر زیبا طراحی کنیم. هدف از این مطالعه پژوهشی در درجه نخست شناخت کاربردی عناصر زیبایی‌شناسی فرهنگ گیلک به عنوان یکی از گونه‌های فرهنگی ایران و در درجه دوم بازتاب آن در طراحی ظروف می‌باشد. روند مطالعات به گونه‌ای شکل گرفته است تا نقش دیدگاه طراح امروز آمیخته با این هنر کهن هدیه‌ای باشد برای معرفی این محصول از جغرافیای منطقه گیلان. به این منظور مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی در راستای شناخت مدارک مستند و تصاویر مرتبط با محصولات مورد نظر‌، جداول و نمودارهای فرهنگی بومی مرتبط با طراحی ظروف و کاربردهای گوناگون آن ترسیم شده است. این مطالعات در ادامه از طریق جمع‌آوری انواع ظروف بومی‌، نمادهایی از طبیعت‌، سبک و روش زندگی و آداب و رسوم مردم گیلان و همچنین مشاهده نحوی کارکرد و مصاحبه با برخی از هنرمندان سازنده ظروف سنتی و بومی به¬عنوان وارثان این فرهنگ تکمیل شده است. و بر پایه این مطالعات و نتایج بدست آمده‌، رویکرد احساس‌گرا مورد انتخاب قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از روش‌شناسی لاوسون‌، طی سه مرحله‌، به محصول نهایی دست می‌یابیم. نتایج این پایان‌نامه در دو بخش نظری و عملی ارائه خواهد شد.
    Abstract
    The rich culture of Gilan, the beautiful and unique nature, its being forerunner in absorbing the good civilizations of the world considering the history of the region and its connection with the other countries, tourist attractions and the spirit of beauty in this Geography has been formed in its people in order to be considered by the researchers considering the present potentials. The interest in design of dishes, as one of the scales of industrial design, made us analyze the traditional symbols of Gilan, the materials, motifs, colors, and connection of the cultural and local signs of the area and to present a newer design by maintaining authenticity and its primary identity inspired by its elements for that beautiful art. The objective of this study is firstly practical recognition of the aesthetic element of Gilan culture as one of the cultural species of Iran’s culture and secondly its reflection in designing the dishes. The process of the studies has pictured the role of the point of view of the today designer integrated with this ancient art as a gift to introduce this product of the realm of Gilan. Therefore, the library studies and the field studies have been carried out with the purpose of identification of the documents and the images related to the considered products, tables, and the cultural diagrams of the local areas related to dish design as well as its various functions. Later, these studies have been completed by collecting various sorts of local dishes, symbols of nature, style, and living method and the customs of the local people as well as observing the function and interviewing with some artists who manufacture the local and traditional dishes as the inheritors of this culture. Based on these studies and the results, the emotionalist approach has been chosen. Then, by using Lawson Methodology, in three phases, we will develop the final product. The results of this thesis will be presented in the two parts: practical and theoretical.