عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه عوامل اقتصادی ، بازاریابی و فرهنگی منتخب با ضریب نفوذ بیمه در ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۸ آبان ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه عوامل اقتصادی ، بازاریابی و فرهنگی منتخب با ضریب نفوذ بیمه در ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001923;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68041
    تاریخ دفاع
    ۰۸ آبان ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    غلامرضا جندقی

    چکیده: امروزه برای مقایسه وضعیت صنعت بیمه کشور با کل اقتصاد از شاخص ضریب نفوذ بیمه استفاده می‌شود. این شاخص حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی است. افزایش ضریب نفوذ بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه و رشد اقتصادی کشورهامحسوبمی‌شود؛و با توجه به اینکه بین ضریب نفوذ بیمه و توسعه اقتصادی رابطهدوطرفه برقرار است، افزایش مقدار ضریب نفوذ باعث بهبود توسعه و رشد اقتصادی و درنتیجه بهبود وضع معیشتی افراد جامعه می‌گرددبنابراین با توجه به آمارارائه‌شده و پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران تحقیق حاضر به دنبال شناسایی عوامل تأثر گذار بر روی ضریب نفوذ بیمه و ارائه راهکار برای بهبود آنهست.به‌طورکلی هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه عوامل اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی با ضریب نفوذ بیمه در ایران است. ابزار مورداستفاده برای جمع‌آوریداده‌ها، پرسشنامه استکهبراساس ادبیات پژوهش و نظر خبرگان تنظیم‌شده است؛و روایی پرسش‌نامه نیز توسط خبرگان محترم بیمه مورد تائیدقرارگرفته است.نمونه این تحقیق را 70 نفر از خبرگان بیمه تشکیل داده‌اند که از طریق نمونه‌گیری قضاوتی و ازمیان شعب مرکزی25 شرکت بیمه‌ای موجود در تهران انتخاب گردیده‌اند. این تحقیق ازنظرهدف،کاربردیبودهوبرحسبروشتحقیق توصیفیاستو به‌منظور بررسی فرضیات پژوهش از آزمونT برای مقایسه میانگین یک نمونه‌ایو همچنین به‌منظور ارائه مباحث تکمیلی، آزمون رتبه‌بندی فریدمن و آزمون تعقیبی ویلکاکسون استفاده‌شده است. در این راستا، براساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن رابطه عوامل اقتصادی،بازاریابی،فرهنگی با ضریب نفوذ بیمه طراحی و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی،عامل‌هایشناسایی‌شده در پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت. براساس نتایج حاصل از انجام تجزیه‌وتحلیلداده‌های پرسشنامه، مشخص شد که بین عوامل اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی با ضریب نفوذ بیمه در ایران رابطه وجود دارد.همچنین نتایج نشان داد که درآمد بیشترین تأثیر را بر روی ضریب نفوذ بیمه در ایران دارد. در اولویت دوم زیرشاخص¬های طراحی متناسب خدمات، خصوصی¬سازی، ویژگی متخصصان فروش، گسترش رقابت، سطح آگاهی مردم، خدمات اینترنتی و تسهیلات رتبه یکسانی بر ضریب نفوذ بیمه دارند. اولویت سوم مربوط به زیرشاخص¬های تورم و تبلیغات است که دارای تأثیر یکسانی بر ضریب نفوذ بیمه ازنظر پاسخ¬دهندگان می‌باشند.
    Abstract
    Insurance penetration rate is an indicator used to evaluate a country’s insurance industry compared to its entire economy. Insurance penetration is calculated as the ratio of the total insurance premiums to gross domestic product. An increase in insurance penetration rate is considered a major indicator of economic growth in every country. Regarding the current statistics and the low insurance penetration rate in Iran, the present research seeks to identify factors associated with insurance penetration rate and to provide solutions to enhance it. Bearing in mind the mutual correspondence between insurance penetration and economic growth, an increase in the former will result in an enhancement in the latter, hence an improvement in the public livelihood. In brief, the research at hand aims to investigate the relation of economic, social and cultural factors with insurance penetration in Iran. Questionnaires prepared according to literature review and expert opinion, were used as data collection tool. Validity of the questionnaires was also confirmed by insurance experts. Seventy insurance experts formed the sample for this research who were selected by judgmental sampling from central branches of twenty five insurance companies in Tehran. This is an applied research in terms of objective, and a descriptive one in terms of research method. In order to verify the research hypotheses, the T test was used for one-sample mean comparison, and for further complementary discussions, Friedman rank test and Wilcoxon Post-Hoc test were applied. A model was designed, based on literature review, to demonstrate the relation between insurance penetration and economic, marketing, and cultural factors. Also, the factors identified in the questionnaire were verified and confirmed using exploratory factor analysis (EFA). Results from analysis of the questionnaire data, confirmed the relation between insurance penetration and economic, social and cultural factors in Iran. These results also ranked income as the most effective factor on insurance penetration in Iran. Sub-indices such as appropriate service design, privatization, sales experts, competition expansion, public awareness, online services and facilities ranked second, showing more or less the same level of effect on insurance penetration. In the third place stood inflation and advertisement sub-indices, having the same effect on insurance penetration rate according to the respondents. Keywords: Insurance penetration rate, economy, marketing, culture