عنوان پایاننامه
بررسی و تبیین کرامت انسانی با تاکید بر دیدگاه علامه جوادی آملی و تحلیل محتوای کتاب طرح کرامت پایه پنجم ابتدایی بر اساس آن
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66417
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- اکرم شیانی
- استاد راهنما
- محمدرضا شرفی جم
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف تبیین کرامت انسانی با تاکید برآراء علامه جوادی آملی و تحلیل محتوای کتاب طرح کرامت پایه پنجم ابتدایی براساس آن انجام گردید . با استفاده از روش تحلیل زبانی مفهومی در آثار علامه ، ایشان کرامت انسانی را نزاهت از پستی و فرومایگی معنا و آن را محور تعلیم و تربیت الهی بیان نموده اند . از منظر ایشان معیار کرامت انسانی ، کسب تقوا درسایه علم و عمل صالح است . انسان با علم ، تلاش در شناخت امور اخلاقی می نماید و با عمل آگاهانه خود به سوی فضایل اخلاقی حرکت و از رذایل دوری می نماید. با تفحص در آثار ایشان سازه کرامت انسانی شامل سیزده مقوله با عنوانهای خودشناسی ، احترام به خویشتن ، شکر گزاری ، نرم خویی ، حفظ حقوق و احترام به دیگران ، تواضع و فروتنی ، صبر و شکیبایی ، سخاوت ، صداقت و راستگویی ، امانتداری ، وفای به عهد ، غنای نفس و عدالت خواهی استخراج گردید . با روش تحلیل محتوا ، کتاب طرح کرامت پایه پنجم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت تا میزان هم خوانی و ناهم خوانی محتوای این کتاب با مقوله های سازه کرامت انسانی مشخص شود . نتایج تحلیل محتوا حاکی از آن است که مفاهیم درس های کتاب طرح کرامت با "مقوله سخاوت" با33/10 درصد بیش از مقوله های دیگر هم خوانی دارد . کمترین میزان هم خوانی نیز به "مقوله وفای به عهد" با 24/0درصد مربوط است . اگرچه محتوای کتاب طرح کرامت با مقوله سخاوت بیشترین هم خوانی را دارد . لاکن سخاوت تنها یکی از فضایلی است که موجب پاک شدن نفس از رذایل اخلاقی دنیا طلبی که از موانع کرامت انسانی است ، می شود و این فضیلت انسانی در کنار کسب سایر فضایل اخلاقی موجب حفظ و ارتقاء کرامت انسانی می شود . همچنین در خصوص کسب تقوا که معیار کرامت انسانی است ، تمام فضایل زمینه ساز آن است ، بنابراین تنها متصف شدن به یک فضیلت موجب رسیدن به تقوا که معیار کرامت انسانی است ، نمی گردد . علاوه بر این عدم توجه و هم خوانی کم محتوای کتاب با مقوله های وفای به عهد ، تواضع و فروتنی ، صبر و شکیبایی و خودشناسی نشان از توجه صرف به مولفه های سطحی دارد و کتاب از پرداختن به مقوم های اصلی که در تربیت دانش آموزان نقش مهمی دارد باز مانده است . همچنین در دو مقوله احترام به خویشتن با 24/0درصد و حفظ حقوق و احترام به دیگران نیز با 48/0 ناهم خوانی ملاحظه گردید . میزان هم خوانی باقی مقوله ها با محتوای کتاب از 72/0َدرصد تا حداکثر 97/6 درصد در نوسان است . کلمات کلیدی : کرامت انسانی ، کرامت ذاتی ، کرامت اکتسابی ، آیت الله جوادی آملی ، کتاب طرح کرامت پایه پنجم .
- Abstract
- This research is conducted with the aim of explaining human dignithy by emphasizing Allame Javadi Amolies opinions and the content analysis of the book of dignity fifth grade . Using conceptual and ling uistic analysis we found that Allame has defined human dignity as being away from baseness. He said that human dignithy is at the center of devine educatione. In his view the measure of human dignity is aquiring piety in the light of knowledge and right actions . Human being tries to explore moralithy with knowledge، and he intentionally moves toward moral virtues and stays away from vices . By exploring Allame Javadi Amolie is books 13 categories for human dignity is extracted، namely، self analysis، respecting our selve، thanks giving، calmness، paying attention to people is rights and respecting them، courtesy، patience، generosity ، honesty and veracity، trustee ship، keeping apromise ، and asking for justice . Through content analysis the dignity book for fifth grade (elementary) is analyzed in order to find the congruencies and discrepencies between the content of this book and human dignity categories . The results of the content of the content analysis indicates that the lessons of dignity book are in congruence with generosity 10/33percent more than other factors .The least congruent category is keeping a promis0/24percent. But generosity is only one of the virtues which clears the soul from the moral vice of world seeking which itself is a barrier to human dignity . Generosity along with other moral virtues will preserve and promote human dignity . Acquiring only one virtue will not lead to piety . We should gain all virtues to cquire pity which is the measure of human dignity . The low consistency between the books content and categories such as promise keeping ,coutesy,patience and self awareness shows.That the content has only paid attention to super ficial components and has failed to adreess core issues which play important roles in student education. More over a discrepency is found between human dignity and self respect 0/24 percent ، and between human dignity and respecting others 0/ 48 percent.other categories degree of congruence with the content of the book fluctuates from 0/72 percent to 6/97 percent. Key words : Human dignity، In herent dignity، Acquired dignity، Ayatollah Javadi Amoli ، The book of dignity project grade five .