عنوان پایان‌نامه

تبین فلسفی پدیده مرگ بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی و چگونگی آموزش آن به کودکان داغدیده دبستانی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبین فلسفی پدیده مرگ بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی و چگونگی آموزش آن به کودکان داغدیده دبستانی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40040;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1402ع
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آذر ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    چکیده تحقیق : دراین پژوهش ، با هدفِ ارائه ی اهکارهائی برای آموزش مفهوم مرگ به کودکان داغدیده ، ابتدا به بررسی مفهوم و حقیقت مرگ ، به طور مفّصل ، پرداخته شده است . و به طور خاص به تبیین پدیده مرگ از نگاه علّامه طباطبائی اقدام شده است ، و مشخّصه های اصلی پدیده مرگ از نگاه علّامه ، استخراج شده است . سپس در بخش دیگری از این پژوهش به بیان خصوصیّات شناختی کودکان پرداخته شده است و بر اساس آن ، گزاره های اسا سی مفهوم مرگ که قابل طرح برای کودکان اند ، بیان شده است ، امّا از آنجا که عنوان پژوهش، بحث کودکان داغدیده است ، در این قسمت ، به خصوصّیات روانی این کودکان اشاره شده است ، تا راهکارهائی که برای برخورد با کودکان مذکور ارائه می شود ، بر آن خصوصیّات روانی استوار باشند . درنهایت ، بر اساس آن خصوصیّات شناختی و روانیِ کودکان داغدیده ، راهکارهائی برای نحوه ی برخورد با کودکان داغدیده و سخن گفتن با آنان درباره ی مسئله ی مرگ ، بیان شده است . این راهکارها به طور خلاصه ، عبارتنداز : 1) آماده سازی محیط طبیعی سوگواری و ایجاد فضائی پر از محبّت برای کودک 2) پاسخگوئی ساده به سؤالاتی که درباره ی مرگ ، در ذهن کودک ایجا می شود ، با توجه به سطح درک کودک نسبت به مسأله ی مرگ . نکته مهم در هردوی این راهکارها ، استفاده از رویکرد آموزش دیدن ، به جای رویکرد آموزش دادن است . جلوه ای از رویکرد آموزش دیدن که در راهکار نخست بیان شده است ، عبارتست از قرار دادن کودک در شرایط طبیعی سوگواری ، که در اثر قرار گرفتن در محیط ، خود او با مشاهده ی عزاداری و ابراز احساسات دیگران ، آموزش می بیند که چگونه باید با مرگ یک عزیز کنار بیاید و جلوه ی دیگری از رویکرد آموزش دیدن ، عبارتست از انتقال مفاهیم مرگ به کودکان ، فقط زمانی که خود آنان ، سؤالی را طرح می کنند و پرسشی در ذهن دارند . این تحقیق ، پژوهشی بنیادی – نظری است که از روش پژوهشهای توصیفی- تحلیلی بهره می برد . واژگان کلیدی : مرگ ، تبیین فلسفی ، کودک دبستانی ، آموزش مفهوم مرگ
    Abstract
    In this research, with aim of showing some methods of teaching death significance to mournful children, first of all significance and reality of death have been expanded. And death phenomenon from Allame Tabatabayi vision has been explained and main traits of death has been gained on Allame Tabatabayi point of view. In another part of this research, recognition patterns of children, has been explained and based on it, main elements of death subject that are discussable for children, has been remarked. However because this research title is mournful children, in this part mental characteristics of these children, has been based on those mental characteristics. Finally, after realizing recognition and mental features of mournful children, some methods has been expressed to contact with these children and speaking with them about death. Summary of methods: 1) preparation normal jeremiad environment and creation a full of love space for the kid and 2) simple respond to the question which is created in kid’s mind by notice to the kid’s realization level about death subject the main point in the both methods, is using the view of learning instead of the view of teaching. A sight of learning view which has been explained in the first method, is putting the kid in the jeremiad normal conditions so the kid by seeing others emotion expressions, has been learned how should he or she adjust with death of a dear. Another sight of learning view is transmission significances of death to children only when they themselves ask a question and have a question in their mind. This study is a basic-theoretical research that uses descriptive-analytical research methods. Keywords: death, philosophical explanation, elementary kids, teaching death significance