عنوان پایان‌نامه

تاثیر دامنه و عمق دانش لغوی و تفکر انتقادی بر عملکرد درک مطلب زبان آموزان ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر دامنه و عمق دانش لغوی و تفکر انتقادی بر عملکرد درک مطلب زبان آموزان ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 254;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65040
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    تحقیق حاضر به بررسی تاثیر دامنه و عمق دانش لغوی و تفکر انتقادی بر درک مطلب زبان آموزان ایرانیونیز فرضیه های مرتبط می پردازد. انگیزه اصلی از انجام این تحقیق مطالعه ی پیشرفت های دانش زبانی فراگیران زبانی در محیط کلاسی و تمرکز بر توسعه آگاهی لغوی و گرامر آنها میباشد. فرضیه مطالعه حاضر اینست که دانش لغوی به همراه تفکر انتقادی میتوانند به توسعه خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی در داخل و خارج از کلاس کمک کنند. تحقیق شامل ??شرکت کننده در مقطع دانش آموزان دبیرستان و آموزشگاه زبان زهره بود. پژوهش حاضر پرسشنامه تفکر انتقادی، آزمون طراحی شده سطح لغوی، آزمون خواندن و درک مطلبPET، و تست های دامنه و عمق دانش لغوی را مورد استفاده قرار داده است. نتایج داده های گردآوری شده توسط نرم افزار اس پی اس اس با روش تعیین ضریب همبستگی پیرسون برای چهار سوال اول تحلیل رگرسیون چند منضوره برای سوال آخرمورد بررسی قرار گرفته شد. نتایج آزمون اندازه گیری پیرسون ربطه ای میان دامنه و عمق دانش لغوی و خواندن متون در مقاطع پایین تحصیلینشان نداد. اگر چه نتایج حاکی از وجود پیش بینی قوی دانش لغوی و تفکر انتقادی از خواندن و درک مطلب بودند. بحث و نتایج این تحقیق به طور بیشتر مورد توضیح و بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    The present study investigates the contribution of depth and breadth of vocabulary knowledge and critical thinking ability of EFL learners in reading comprehension performance. It also addresses few theoretical frameworks about supporting these variables. The motivation of this study was driven by the fact that Iranian EFL learners are expected to achieve the communicative competence, often in a more or less explicit grammar instruction and assessment context focusing on grammar and lexicon. Vocabulary knowledge with critical thinking ability can improve the reading comprehension performance in classroom and even outside the class. A survey-based empirical design was utilized with forty-seven high school and instituelanguage learners, studying English as a foreign language. The critical thinking questionnaire, a developed vocabulary knowledge test, the reading section of PET, and tests of breadth and depth of vocabulary were used. The obtained data were analyzed using the SPSS software, the Pearson correlation coefficient statistical analyses were used for the first 4 research questions. For the last research question, a multiple regression analysis was conducted. The results showed that neither the breadth nor the depth dimensions of vocabulary knowledge were related to reading in low level. Whereas, the vocabulary knowledge and critical thinking variables were strong predictors of reading comprehension. The results and discussions are further discussed