عنوان پایان‌نامه

ارزیابی و ارتقاء تعدادی از مدل‌های برآورد بارهای رسوبی در رودخانه‌های منتخب آذربایجان شرقی (رودخانه‌های آجی‌چای و قزل اوزن)



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی و ارتقاء تعدادی از مدل‌های برآورد بارهای رسوبی در رودخانه‌های منتخب آذربایجان شرقی (رودخانه‌های آجی‌چای و قزل اوزن)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6054;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64757
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمدحسین امید

    ارائه مدل‏های پیش‏بینی بار رسوب یکی از موضوعات مورد علاقه پژوهشگران مهندسی رودخانه در کشورهای مختلف است. اگرچه مطالعات بسیاری بر رودخانه‏های مختلف در دنیا انجام و معادلات زیادی پیشنهاد شده است، اما به دلیل پیچیدگی‏های فرایند انتقال رسوب‏، ناپایداری‏های اقلیمی و تغییرات بستر رودخانه، تاکنون معادله‏‏ای که برای شرایط مختلف اقلیمی مورد اعتماد باشد، ارائه نشده‏است.این پژوهش با استفاده از داده‏‌هایاندازه‏گیری شده از رودخانه‏ قزل‏اوزن به عنوان یکی از مهم‏ترین رودخانه‏های ایران و از عوامل مهم انتقال رسوب به سد سفیدرود، و همچنین رودخانه آجی‏چای که از مهم‏ترین رودخانه‏های حوضه دریاچه ارومیه بشمار می‏آید، به بررسی و ارزیابی 12 معادله‏ انتقال بار بستر که با شرایط منطقه مطالعاتی تطابق بیشتری دارند، و معادله بار معلق اینشتین پرداخته است. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می‏دهند کهبه ترتیب معادلات ژولین و فن‏راین برای داده‏های ایستگاه پل‏دخترو معادلات ژولین و انگلاند و فردسو در ایستگاه استور تقریب مناسب‏تری از باربستر نسبت به سایر معادلات مورد بررسی برای رودخانه قزل‏اوزن ارائه می‏دهند. در رابطه ژولین به عنوان مناسب‏ترین رابطه برای ایستگاه استور و پل‏دختر بترتیب 33/58 و83/20 درصد از داده‏ها در دامنه‏ی نسبت ناجوری بین 5/0 تا 2 قرار می‏گیرند. همچنین ارزیابی بار معلق در هر دو ایستگاه این رودخانه بیانگر بیش برآورد بار معلق بوسیله رابطه اینشتین است. نتایج بار بستر رودخانه آجی‏چای نشان می‏دهند که در ایستگاه ونیار بترتیب معادلات چنگ و میر-پیتر و مولر، در ایستگاه مرکید معادلات میر-پیتر و مولر و چنگ و در ایستگاه ارزنق معادلات ژولین و فن‏راین نتایجی در دامنه داده‏های اندازه‏گیری‏شده ارائه می‏دهند. در ایستگاه ونیار رابطه چنگ، در ایستگاه مرکید هر دو رابطه میر-پیتر و مولر و چنگ و در ایستگاه ارزنق رابطه ژولین بترتیب با 40، 40 و 50 درصد از داده‏ها در دامنه‏ی نسبت ناجوری بین 5/0 تا 2 به عنوان مناسب‏ترین معادلات شناخته می‏شوند.
    Abstract
    Presenting models to prognosticate bed-load sediment rate is one of the research priorities in different countries. Although several researches have been implemented, and lots of equations have been proposed, due to the complexity of sediment transport processes, climatic instability and changes in the river bed, the equation which is reliable for different climatic conditions, has not been provided. This study using measured data from Ghezel-Ozan River, one of the most important rivers of Iran and an important factor in sediment transport to Sefidrud dam, and Aji-Chai River which is a significant river in the Lake Urmia Basin, evaluates 12 bed-load transport rate equations and a suspended-load equation proposed by Einstein which are compatible with the conditions of the study area. The results of this study indicate that the equations proposed by Julien and Englund and Fredsoe, respectively, offer better approximation for data obtained from Ghezel-Ozan in Osturand Pol-Dokhtar stations. In Julien equation, as the most appropriate equation for the two stations, 58.33% and 20.83% of data are between the range of discrepancy ratio 0.5-2. Assessment of Einstein suspended-load procedure shows that it overestimates suspended-load rate. The results of this study for Aji-Chai Riversuggest that the equations presented by Cheng and Meyer-Peter and Muller for Vanyar station, Meyer-Peter and Muller and Cheng for Markid station and Julien and Van Rijn for Arzenagh station offer results in the range of measured data. Cheng equation in Vanyar station with 40% of data, both Meyer-Peter and Muller and Cheng equations in Markid station with 40% of data, and Julien equation in Arzenagh station with 50% of data between the rangeof discrepancy ratio 0.5-2 are the most appropriate equations.