بررسی تناسب راهها و شریانهای ارتباطی در محیط جی ای اس
- رشته تحصیلی
- سنجش از دور وسیستم اطلاعات جغرافیایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64991;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1993
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سهیل دوزنده جویباری
- استاد راهنما
- فرشاد امیراصلانی, علی درویشی بلورانی
- چکیده
- اهمیت راهها و شریانهای ارتباطی در کیفیت زندگی بشر بدیهی است و رشد و تعالی تمدن بشری با جادهها ارتباط مستقیم دارد. اهمیت راهها تا بدان حد است که سطح کیفیت زندگی و میزان توسعهی هر منطقه را میتوان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جادهها تعیین کرد. جادهها تنها مسیر آمدوشد مردم عادی برای انجام فعالیتهای روزمره و همچنین بستری که فعالیتهای تجاری بر روی آنها انجام میگیرد. بهطور واضح، مراکز تجاری، خدماتی، آموزشی، اداری و ... در حاشیهی راهها ایجاد میشوند تا عموم مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. شاخصی که در این پژوهش موردمطالعه قرارگرفته است، شاخص قابلیت دسترسی (Accessibility Index) است. علاوه بر این، با گسترش روزافزون شهرها و تغییر بنیادهای شهرنشینی و دگرگونی در مفاهیم کار، سکونت و فراغت، قابلیت دسترسی به یکی از نیازها و ضرورتهای اساسی جوامع بشری و یکی از دغدغههای برنامه ریزان و مدیران بدل شده است. در سالهای اخیر، علاوه بر فراهم شدن زمینه ارائه خدمات بهتر به افراد جامعه، مسائل جدیدی نیز پیش روی مسئولین و سیاستگذاران جامعه قرارگرفته است و نیاز به مدیریت و برنامهریزیهای شهری بیشازپیش احساس میشود. یکی از مهمترین این مسائل شاخص قابلیت دسترسی برای هر موقعیت مکانی است. این پژوهش با استفاده از روش LUPTAI یا شاخص دسترسی به حمل و نقل عمومی و کاربری زمین (Land Use and Public Transport Accessibility Index) ، شاخص قابلیت دسترسی را با توجه به جانمایی اهداف (مقاصد) خاص در محدودهی شهری برای مکانهای موردنظر تعیین میکند. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل وضعیت دسترسی و کاربرد بهینهی خدمات شهری، راهها و شریانهای ارتباطی، مراکز خدماتی، مراکز آموزشی و ... در شهرستان ساری واقع در استان مازندران است، با توجه به اینکه اخیرا این شهرستان به کلانشهر تبدیلشده است. روش پژوهش این مطالعه توصیفی- تحلیلی و بر پایهی دادههای جمعآوریشده، مدل های موجود ، مطالعات کتابخانهای و بررسیهای میدانی است. در ابتدا نقاط ضعف و قوت روشهای قبلی در زمینهی قابلیت دسترسی بررسیشده است. روش موردنظر یعنی LUPTAI تعریف و روال اجرایی آن در یک محدوده شهری و خارج شهری توضیح داده خواهد شد و سپس نمونهی اجرایی آن را بهطور آزمایشی برای منطقهی موردنظر (شهرستان ساری واقع در استان مازندران) پیادهسازی می شود.
- Abstract
- The importance of roads and communication arteries in the quality of human life is evident. Moreover development and progress of human civilization has direct link with ways. The importance of ways is to the extent that the quality of life and level of development of each region can be determined according to the remoteness or proximity to roads. Roads are only traffic paths of ordinary people to do routine exercises and also a platform that business activities are carried on. Obviously, shopping malls, services, training, or administration are created on the routes fringe until the public people can access it. The index that has been studied in this research, is the Accessibility Index. Moreover, with increasing cities and changing urbanization institutes and changing the concepts of work, home and leisure, accessibility to basic needs and necessities of human society has become one of the concerns of planners and managers. In the recent years, provision of presentment of better services context to population, new problems have been exposured to the authorities and policymakers of the society and need to urban management and planning can be felt more than ever. One of the most important issues is the availability of services. In this study, using Land Use and Public Transport Accessibility Index (LUPTAI) method, accessibility index is determined according to the locating of special targets (objectives) in urban areas for the desired locations. The aim of this study, is to analyze the availability and efficiency usage of urbun utilities, roads and arteries of communication, service centers, training centers, etc, in the city of Sari in Mazandaran province. this city has become a large city recently. The method used in this study is descriptive-analytical and based on the data collected, library studies and field studies. First, The strengths and weaknesses of previous methods are evaluated in terms of accessibility and then desired method (LUPTAI) is defined. The procedures will be explained in a urban area and then samples will be implemented tentatively to the desired area (city of Sari in Mazandaran province). Keywords: Geographic Information System (GIS), Land Use Objectives (LUDs), Public Transport (PT), Land Use Public Transport Availability Index(LUPTAI)