عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و میزان آمادگی دبیران برا ی پذیرس تغییر در دبیرستانهای شهرستان چهار دانگه



    دانشجو در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و میزان آمادگی دبیران برا ی پذیرس تغییر در دبیرستانهای شهرستان چهار دانگه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64569
    تاریخ دفاع
    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    چکیده هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین ساختار سازمانی با میزان آمادگی دبیران برای پذیرش تغییر در دبیرستانهای شهرستان چهار دانگه است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهرستان چهار دانگه در سال تحصیلی93 -92 بودند که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 210 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 136 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته ساختار سازمانی و گرایش به پذیرش تغییر استفاده گردید. روایی هر دو پرسش نامه توسط صاحبنظران و اساتید راهنما و مشاور تایید شد و پایایی پرسشنامه ها توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ساختار سازمانی (86/0) و برای تغییر سازمانی (82/0) تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، تی مستقل و تحلیل واریانس) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی و مؤلفه های آن – رسمیت، تمرکز، پیچیدگی و تخصص گرایی-با آمادگی برای پذیرش تغییر رابطه معکوس و منفی دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که تمامی ابعاد ساختار سازمانی توانایی پیش بینی پذیرش تغییر دبیران را داشتند. نتایج آزمون تی مستقل نشان دارد که بین نظرات دبیران زن و مرد در موردآمادگی برای پذیرش تغییر تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد که بین نظرات دبیران در موردآمادگی برای پذیرش تغییر بر حسب تحصیلات تفاوت معنی داری وجود دارد، اما بر حسب سابقه خدمت وسن تفاوت معنی داری وجود ندارد. کلید واژه ها: ساختار سازمانی، رسمیت، تمرکز، پیچیدگی، تخصص گرایی ، پذیرش تغییر
    Abstract
    An investigation into the Relationship of organizational structure and rate of teacher Readiness to accept changes in Chardangeh high schools Abstract The current study was aimed at investigating the relationship between organizational structure and rate of teacher Readiness to accept changes in Chardangeh high schools (CHS). To reach this, Ali’s descriptive correlational study was conducted. The population under study was consisted of all the 210 teachers of CHS. Using simple random sampling, a number of 136 teacher’s were selected as the sample population in the study. A researcher- made questionnaire of organizational structure and rate of teacher Readiness to accept changes was used to collect data. The validity of the questionnaires was confirmed by the experts in the field. The reliability of the questionnaire was measured using Cronbach alpha. It showed that the reliability of organizational structure was 0.86, rate Readiness to accept changes was 0.82. To analysis the data the researcher used descriptive method of investigation as well as inferential methods (such as regression, Pearson correlation coefficient). The results of the study showed that there was a negative relationship between organizational structure and its variables- complexity, formalization, centralization, specialization - and rate Readiness to accept changes. The results of step-wise regression also proved that all of organizational structure’s variables- complexity, formalization, centralization, and specialization was the best predicator of rate of teacher Readiness to accept changes. The t test result showed that there was significant difference between males and females’ teacher Readiness to accept changes. The ANOVA test result indicated that there was significant difference among levels of education and regard to teacher Readiness to accept changes. The ANOVA test result indicated that there was no significant difference among age, and regard to teacher Readiness to accept changes. Keywords: organizational structure and receptivity to change, complexity, formalization, centralization, specialization