عنوان پایان‌نامه

بررسی و انتخاب رسانه جمعی مناسب جهت بازاریابی ورزشی از دید متخصصان با استفاده از روش AHP



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و انتخاب رسانه جمعی مناسب جهت بازاریابی ورزشی از دید متخصصان با استفاده از روش AHP" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1092;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64241
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مجید جلالی فراهانی

    هدف تحقیق حاضر، بررسی و انتخاب بهترین رسانه جمعی جهت بازاریابی ورزش از دید متخصصان بود. روش انجام این تحقیق از نوع توصیفی-میدانی بود که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه به وسیله متخصصین بازاریابی و رسانه تایید شد و با توجه به اینکه نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها کمتر از (1/0) بود پایایی آن نیز مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقییق شامل دو گروه از متخصصان بازاریابی و رسانه بود که برای متخصصان بازاریابی تعداد 15 نفر و متخصصان رسانه ای 13 نفر بود. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از روش AHP ، داده ها به وسیله نرم افزار Expert Choicمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد در گروه متخصصان بازاریابی از میان رسانه های جمعی، رسانه های دیداری-شنیداری با وزن (544/0)، نسبت به رسانه های نوین (356/0)و رسانه های چاپی (10/0) در اولویت اول قرار دارد. همچنین متخصصان رسانه ای معتقد بودند که رسانه های دیداری-شنیداری با وزن نهایی (529/0)، نسبت به رسانه های نوین (330/0) و رسانه های چاپی (141/0) در اولویت قرار دارد. در میان رسانه های دیداری-شنیداری از نگاه متخصصان بازاریابی تلویزیون با وزن نهایی (60/0) نسبت به رادیو(211/0)، سینما (109/0) و دی وی دی (080/0) در اولویت اول قرار داشت. همچنین در گروه متخصصان رسانه در میان رسانه های دیداری-شنیداری، تلویزیون با وزن نهایی (505/0) نسبت به رادیو (273/0)، سینما (130/0) و دی وی دی (092/0) در اولویت قرار داشت. متخصصان بازاریابی معتقد بودند که از بین رسانه های چاپی، روزنامه با وزن نهایی (411/0) نسبت به بیلبورد (277/0)، مجلات (205/0) و بروشور (107/0) در اولویت قرار دارد. متخصصان رسانه ای نیز در میان سانه های چاپی، روزنامه را با وزن نهایی (359/0) نسبت به بیلبورد (278/0)، مجلات (217/0) و بروشور 0148/0) در اولویت اول قرار دادند. در میان رسانه های نوین متخصصان بازاریابی معتقد بودن که شبکه های اجتماعی با وزن نهایی (359/0) نسبت به پیامک (245/0)، ایمیل 201/0) و وب سایت (195/0) در اولویت اول قرار دارد. همچنین متخصصان رسانه ای معتقد بودند در میان رسانه های نوین، شبکه های اجتماعی با وزن نهایی (323/0) نسبت به ایمیل (265/0)، پیامک (201/0) و وب سایت (161/0) در اولویت اول قرار دارد.
    Abstract
    The present study intended to identify the best collective media for sports marketing in view of experts. This was a descriptive field study. To collect data, an instrument was developed by the author. The validity of the instrument was confirmed by marketing and media experts. Since the inconsistency rate of the questionnaire was less than 0.1, its reliability was also confirmed. Population of this research included a group of marketing experts (15 individuals) and a group of media experts (13 individuals). After collecting data through AHP method, the data was analyzed by Expert Choic Software. Findings showed that marketing experts prioritize visual-auditory media (with rate of 0.544) to new media (with rate of 0.356) and print media (with rate of 0.10). Media experts also believed in priority of visual-auditory media (with rate of 0.529) to new media (with rate of 0.330) and print media (with rate of 0.141). Regarding visual-auditory media, marketing experts prioritize television (with rate of 0.60) to radio (with rate of 0.211), cinema (with rate of 0.109), and DVD (with rate of 0.080). Regarding visual-auditory media, media experts also believed in priority of television (with rate of 0.505) to radio (with rate of 0.273), cinema (with rate of 0.130), and DVD (with rate of 0.092). Regarding print media, marketing experts prioritize newspaper (with rate of 0.411) to billboard (with rate of 0.277), magazines (with rate of 0.205), and brochure (with rate of 0.107). Regarding print media, media experts also believed in priority of newspaper (with rate of 0.359) to billboard (with rate of 0.278), magazines (with rate of 0.217), and brochure (with rate of 0.0148). Regarding new media, marketing experts prioritize social networks (with rate of 0.359) to SMS (with rate of 0.245), email (with rate of 0.201), and website (with rate of 0.195). Regarding new media, media experts also believed in priority of social networks (with rate of 0.323) to email (with rate of 0.265), SMS (with rate of 0.201), and website (with rate of 0.161).